Příběhy této knihy se určitě odehrály. Připomínají bezčasí vyprávěné přáteli a starými deníky a dopisy bez obálek. Neznámí příbuzní a zapomenutí sousedé v nich ožívají jako při prohlížení omšelého sametového alba s průsvitným papírem: jímá nás pocit, jako bychom tu už někdy byli. Ve hvozdech paměti se potkáváme se jmény a tvářemi, které nám byly tak blízké a milé. Bendulka, Goša, Jeseterka, ten s knírem z Piekliska nebo ten černovlasý Jura z Jedwabného? V příbězích vystupují z nočních mlh a poledního šera za Truchlovem ojíněné bytosti hledající teplo naší dlaně, světlo naší lampy, šálek horkého mléka, které pohladí. Dýmem spálenišť, tlejícím vřesem, podzimními brázdami, klopotem tržišť a omrzlých krámů usiluje autor propsat se k místům, která důvěrně zavoní, zasvítí nadějí i zabolí. Příběhy opět žijí a čtenář se na ta místa může rozvzpomenout
Zbyněk Fišer Knihy



Gazanie 2030
- 64 stránek
- 3 hodiny čtení
Ve své sbírce cizeluje básník příběh, jehož fasety jsou místy až šokující. Text prostřednictvím pestrých perspektiv, časových rovin, asociací a odkazů vypravuje nelineárním, kolážovitým způsobem strhující příběh lásky a smrti, který se odehrává nejen na tomto, ale i na onom světě… Autorova svrchovaná imaginace dává plastický život mnoha postavám a situacím, avšak teprve v nejzazším plánu knihy se nachází to podstatné: Fišer je konsternován utrpením bezmocných. Síla jeho básnického jazyka činí z Kikikarantkatru v soudobé české poezii mimořádné a k ničemu nepřirovnatelné dílo. Milan Ohnisko
Hayek
- 276 stránek
- 10 hodin čtení
Umělecká monografie předního českého představitele tzv. konkrétního umění a strukturální malby Pavla Hayeka (nar. 1959). Autor se dlouhodobě inspiruje přírodními tvary, které přenáší do vizuálně a esteticky působivých černobílých struktur grafického charakteru, jež po léta představují jeho osobitý a nezaměnitelný výtvarný jazyk. V novějších dílech pak vychází z optiky a dynamiky textilních struktur, geometrických tvarů a linií či hudebních partitur. Publikace v působivé knižní a grafické úpravě Pavla Coufalíka přináší průřez jeho tvorbou za poslední tři dekády, kterou provázejí texty teoretiků umění Martina Dostála, Zbyňka Fišera, Edith Jeřábkové, Terezie Petiškové, Jiřího Valocha, Jiřího Zahrádky a rozhovor s Radkou Kaclerovou.