Nová literatura 3 pro střední školy. Zkrácená verze
- 188 stránek
- 7 hodin čtení
přání a zašlete jej svým známým. Přidat do přečtených knih » Máte již přečtenou danou knihu? Zařaďte si jí do knihovny a najděte podobné.
přání a zašlete jej svým známým. Přidat do přečtených knih » Máte již přečtenou danou knihu? Zařaďte si jí do knihovny a najděte podobné.
Nová příručka zaměřená na ústní část maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury je určena zejména žákům 4. ročníků středoškolských oborů zakončených maturitní zkouškou. Je možné s ní pracovat také průběžně od 1. ročníku. Lze ji využít k samostudiu i ke společné práci s vyučujícím v hodině.
Kniha zahrnuje texty, z nichž sám Timotheus Vodička sestavil soubor nazvaný Tvůrce a tradice, s podtitulem „Studie o literatuře 19. století“. Editoři Natálie Trojková a David Jirsa k nim jako apendix připojili tematicky příbuzné texty vybrané z jiného Vodičkova souboru Superlimina - lia. Vznikl tak jedinečný celek s ambicí rozšířit povědomí o Vodičkově díle a jeho literárněhistorickém bádání, které ve své době hrálo významnou roli v kontextu katolicky orientované literární kritiky. Čtenáři se dostává uceleného náhledu na Vodičkovo moralistní chápání literární tvorby a kulturního života, ale v novém světle se vyjevuje i jeho lidský charakter. Kniha je zároveň příspěvkem k uvažování o literatuře 19. století jako takové.
Pracovní sešity přímo navazují na učebnici. V každé jejich části naleznete úlohy seřazené od těch nejjednodušších faktografických až po náročnější úlohy pracující s konkrétním výňatkem z literárního díla, u nichž je třeba textu porozumět, vnímat ho v kontextu díla a interpretovat jeho dílčí části i celek. Úlohy jsou velmi pestré, což podporuje různé způsoby uvažování i odlišné postupy při zpracování informací. Vedle prostého zápisu řešení se dopisují do textů vynechané údaje, opravují se faktické chyby, doplňují se tabulky či schémata, pracuje se s obrazovým materiálem a řada úloh vychází i z poslechových ukázek. Za každou kapitolou se pak nachází dvoustrana opakování, která umožní ověřit si nabyté vědomosti, příp. odhalit nedostatky. Cíle pracovních sešitů Nová literatura 3 pro střední školy jsou: ověřit znalost učiva z výkladu v učebnici a rozvíjet u žáků schopnost analyzovat umělecký text připravit žáky ke společné části maturity (do pracovního sešitu jsou pravidelně zařazovány typy testových úloh užívané v ostrých maturitních testech a při analýzách výňatků uměleckých textů se operuje s kategoriemi ústní zkoušky, např. s časem, prostorem, kompozicí, vypravěčem, veršovou výstavbou, uměleckými prostředky apod.) rozvíjet čtenářskou gramotnost žáků motivovat žáky k četbě, vytvořit u nich kladný vztah k literatuře a ke čtenářství
Vzájemná korespondence Timothea Vodičky a Jana Zahradníčka
Když bylo německému Sinhálci Saliya Kahawatte 15 let, jeho zrak se během několika měsíců rapidně zhoršil. Doktoři tvrdili, že jednoho dne úplně oslepne. Měl opustit školu a pokračovat v dílně pro nevidomé. Ale jeho snem bylo dál studovat a být nezávislý. Více jak 15 let se mu podařilo svoje postižení úspěšně skrývat a budovat kariéru ve světě vidících. Jeho uši a intuice mu nahradily zrak. Pracoval tvrději než všichni ostatní a s pomocí počítače s hlasovým výstupem četl knihy, mapy i nápojové lístky v barech. Mezi jeho strategie patřilo třeba počítání schodů na schodišti a když byl opravdu v úzkých, trapnou situaci mistrně otočil v žert. Až jednou ho okolnosti donutily přiznat si pravdu... Dle knihy vznikla i úspěšná stejnojmenná filmová romantická komedie.