Knihobot

Vladimíra Čerepková

    4. únor 1946 – 11. srpen 2013
    Vladimíra Čerepková
    Ztráta řeči
    Ryba k rybě mluví
    Nabíledni prázdno
    Knihy básní
    Zimní derviš
    Básně

    Vladimíra Čerepkovová prožila neutěšené dětství, podle některých informací byl její otec Sergej Čerepkov, důstojník Rudé armády, povolán koncem roku 1945 do Berlína a od té doby byl nezvěstný. Její matka pak několikrát změnila partnera, Čerepková z tohoto důvodu trávila část svého dětství v dětských domovech.

    Již během prvního roku ukončila studium na Střední keramické škole v Karlových Varech, krátce na to opět žila v domově mládeže, odkud se dostala do psychiatrické léčebny (Praha-Bohnice, Karlovy Vary, do 1962). Poté vystřídala řadu zaměstnání, mj. jako číšnice, třídička papíru apod. V roce 1969 odešla se svým tehdejším manželem, bolivijským novinářem Juanem Fernandezem, do Francie, kde se živila různými příležitostnými pracemi (mj. ošetřovala nemocného Jana Čepa, byla pomocnicí v domácnosti Jiřího Koláře); později též volnou tvorbou a batikováním látek. Střídavě žije v Paříži a na francouzském venkově.

    První básně otiskla jako šestnáctiletá v Mladém světě. Vladimíra Čerepková patřila společně s Václavem Hrabětem a Inkou Machulkovou k nejvýraznějším představitelům české podoby beatnické poezie, vystupující v poetické vinárně Viola. Její básně, vzniklé na počátku 60. let, vyrůstaly zčásti z ohlasu na americkou beatnickou poezii (Lawrence Ferlinghetti, Gregory Corso, Allen Ginsberg) a vyjadřovaly autorčiny pocity vykořeněnosti a marnosti, umocněné navíc zkušenostmi z dětských domovů a života na okraji společnosti. Část z těchto básní byla zařazena do opožděného debutu Ryba k rybě mluví, ve kterém jsou umocněny temnější odstíny zmaru i bluesová inspirace, psané částečně v asociativních záznamech řečí, myšlenek, snů, s lehce stylizovaným hovorovým jazykem a s inspirací v konkrétních zážitcích ze všedního života.

    Život v emigraci podstatně změnil podobu autorčiny poezie: její verš se zprozaizoval a získal podobu polytematického asociativního pásma, jehož základní tematickou osnovu tvoří časté vzpomínky na domov, proměňující její beatnickou impulzivní citovost v nostalgickou melancholii. Typická je zde sevřenost poezie, stále víc si uvědomující konečnost veškerého života (zejména v pozdějších sbírkách z 80. let – např. Extra dry silence), a směřující k filozofičtějšímu a sofistikovanějšímu vyjádření.

    www.slovnikceskeliteratury.cz