Knihobot

Jan Svoboda

    Jak obohatit výuku, kurzy (i sebe)
    Sebepoznávání krokem a chůzí
    Dotek moudrosti aneb Příběh pro každého
    Lidský vztah a jeho role při řešení problémů
    Krizové situace výchovy a výuky
    Poradenský dialog
    • 2024

      Je velký rozdíl v obsahu slova „poznávání“ a „poznání“. Jedno směřuje ke vzdělanosti, druhé k moudrosti. Příběh vede čtenáře cestou k poznání. Hlavní postavou je možná středoškolská učitelka, ale možná je to muž, se kterým se náhodně setkala. Nejde o příběh milostný ani partnerský. Neobsahuje sex ani násilí. Pohlaví aktérů není důležité. Podstatné jsou dialogy a jejich interpretace jednotlivými postavami. Ty jsou určeny každému čtenáři, který má odvahu vykročit z komerčních kolejí, nahlédnout směrem k poznání anebo potvrdit své vlastní.

      Dotek moudrosti aneb Příběh pro každého
    • 2022

      Africká filosofie společnosti

      • 159 stránek
      • 6 hodin čtení

      Kniha se zabývá vývojem africké filosofie společnosti. V návaznosti na české myšlení předkládá perspektivu, jež umožňuje komplexněji pochopit začátky tamního filosofického myšlení, jeho situaci v koloniální a postkoloniální éře a v současném multilaterálním a nastupujícím polylaterálním období. Mapuje společenský kontext filosofického vývoje od etiopských zdrojů až k afropolitním tendencím budoucího směřování.

      Africká filosofie společnosti
    • 2022

      Kybernetická bezpečnost je v současné době horké téma. Již jsme si zvykli, že zprávy o kybernetických útocích na veřejné i soukromé instituce plní novinové články čím dál častěji, přičemž nezřídka jsou tyto útoky úspěšné a mají vážné dopady na postižené subjekty. Není proto překvapivé, že vznikají snahy o regulaci kybernetické bezpečnosti jak na české, tak i na evropské úrovni. Tato kniha neposkytuje pouze izolovanou analýzu aktuální právní úpravy, ale věnuje se problematice cloud computingu kontextuálně a v souvislostech, aby poměrně složitou a vysoce technickou matérii přiblížila nejen odborné veřejnosti, ale také poskytovatelům cloud computingu a orgánům veřejné moci. Právě těm by totiž toto první komplexní zpracování celé problematiky, včetně nejzávažnějších terminologických problémů, mělo usnadnit aplikaci regulace v praxi a přispět tak k modernější, levnější, a hlavně bezpečnější veřejné správě v České republice. Tato příručka vychází ve snaze představit úplně novou část této právní úpravy, která se věnuje cloudům a cloudovým službám v České republice. Orgánům veřejné moci bylo uloženo široké spektrum technických i procesních povinností, které vycházejí z řady nových nebo novelizovaných právních předpisů a zorientovat se v nich není vůbec jednoduché. Příručka proto obsahuje nejen vysvětlení veškerých nově zavedených procesů, ale i návod, jak v různých situacích postupovat. Autor čerpá z vlastní praxe na Národním úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost a uvádí časté chyby, které se v praxi stávají, i některé praktické rady. Jelikož IT služby jsou často outsourcovány do soukromého sektoru, je celá tato právní úprava relevantní nejen pro orgány veřejné moci, ale i pro soukromé společnosti, které své služby veřejné správě poskytují. Podle platné právní úpravy totiž musejí být zapsány v katalogu cloud computingu. Tato kniha nemá sloužit pouze právníkům, má být úvodem do problematiky regulace cloudů pro kohokoli, kdo se kyberbezpečností zabývá nebo zabývat chce, ať ji po procesní, právní či technické stránce. Z pera recenzentů Za hlavní cíl své práce si autor stanovil „podat komplexní analýzu české právní úpravy cloud computingu ve veřejném sektoru a konečně poskytnout ucelený obraz o právech a povinnostech, které tato nová právní úprava přináší.“ Takto nastavený cíl práce se může na první pohled jevit jako obecný (či široký, potažmo standardní), vzhledem k charakteru problematiky a jeho komplexitě tomu tak však není. Autor stanovený cíl naplnil, v některých částech uvádí praktické příklady a vysvětluje a propojuje relevantní právní úpravu pro hlubší pochopení problematiky. JUDr. Pavel Loutocký, Ph.D., BA (Hons) (Ústav práva a technologií, PrF MU) Předložená práce postupně popisuje, jak se cloud computing vyvinul, jak lze cloud computing definovat, jak je v České republice regulováno jeho využívání ve veřejné správě a jak regulace využívání cloud computingu zapadá do kontextu připravované evropské regulace. V průběhu práce autor analyzuje stěžejní aspekty těchto problematik, nachází třecí plochy a slabá místa a zpravidla přichází i s návrhem řešení. (...) Práce dokládá velmi dobrou orientaci autora v řešené materii, je vhodně strukturovaná, uplatňuje potřebné metody vědecké práce, zejména komparace, kritickou analýzu a syntézu a reflektuje poslední vývoj právní úpravy ve sledované oblasti. (...) Práce je po jazykové stránce zdařilá, autor se snaží vyvarovat se složitým souvětím a ponechává tak textu čtivost a srozumitelnost i mimo právnickou/akademickou obec. Mgr. Petr Kopřiva (Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost)

      Příručka právní regulace cloudu
    • 2021
    • 2020

      V dubnu roku 2019, téměř rok od použitelnosti obecného nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR), nabyl účinnosti zákon č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů. I když se svými osmašedesáti paragrafy nepatří v českém právním řádu k těm nejobsáhlejším, materii, kterou upravuje, rozhodně nelze ponechat bez povšimnutí. Zákon navazuje na GDPR, které dále rozvíjí a upravuje povolené odchylky a výjimky, ruší zákon o ochraně osobních údajů, a kromě jiného též provádí implementaci tzv. trestněprávní směrnice. K práci na komentáři byli jakožto odborníci se zkušenostmi z oblasti práva ICT, ochrany osobních údajů a výkonu agendy pověřence osobních údajů (DPO) přizváni zejména právníci z mezinárodní advokátní kanceláře PwC Legal. Cílem publikace je seznámit čtenáře s konkrétními příklady uplatnění jednotlivých zákonných ustanovení v praxi, provést ho úskalími, která mohou při jejich aplikaci vyvstat, a nabídnout východiska při jejich řešení. V komentáři byla zohledněna nejen doktrína a relevantní rozhodovací praxe příslušných autorit, ale i důvodová zpráva k zákonu, metodická doporučení, výkladová stanoviska a pokyny Úřadu pro ochranu osobních údajů či pracovní skupiny WP29 nebo – aktuálně – Evropského sboru pro ochranu osobních údajů.

      Zákon o zpracování osobních údajů. Praktický komentář
    • 2020
    • 2020

      Rodíme se závislí na osobě s pozitivním vztahem, obvykle matce a otci, což formuje naše chápání mezilidských vztahů. Tyto vztahy jsou klíčové nejen v rodině, ale i ve škole a pracovním prostředí. Je důležité tento fakt brát v úvahu při řešení problémových situací, které se mohou objevit v rodině, mateřské škole či základní škole. Autor, zkušený poradenský psycholog, nabízí rodičům a pedagogům inspiraci prostřednictvím příběhů, které ilustrují konkrétní problémy a jejich řešení bez zapojení odborných pracovišť. Teoretická část knihy vysvětluje vznik mezilidských vztahů a jejich komponenty, zatímco praktické příběhy posilují teoretické poznatky. Rodinné zázemí, láskyplní rodiče, umění poskytovat lásku a porozumění, důslednost a jasné mantinely při výchově jsou klíčem k výchově šťastného a úspěšného jedince. Každý příběh popisuje konkrétní problém a nabízí citlivé řešení s výsledkem. Setkáme se s různými typy dětí, od těch úspěšných po ty z problematických rodin, včetně dětí trpících nočními můrami, agresí, stydlivostí, šikanou či mentální anorexií. Kniha je určena rodičům, pedagogům a poradcům.

      Lidský vztah a jeho role při řešení problémů
    • 2019

      Svoboda + Palcr : vidět sochy

      • 236 stránek
      • 9 hodin čtení

      Fotograf Jan Svoboda (1934-1990) vnímal sochy Zdeňka Palcra (1927-1996) jako autonomní výtvarný motiv. Fotografie těchto soch vznikaly v 60. - 80. letech 20. století primárně jako dokumentace sloužící sochaři, fotograf je však autorsky přetvořil v obrazy specifických výtvarných kvalit a nevšední obrazové hodnoty. Kniha těchto fotografií je zároveň…

      Svoboda + Palcr : vidět sochy
    • 2019

      Uznávaný zkušený psycholog PhDr. Jan Svoboda připravil více než 60 jednoduchých cvičení, která lze aplikovat během lektorské činnosti, stejně jako během výuky žáků od 12 let. Cílem je získat náhled a osobní zkušenost s praktickými dopady zásadních témat lidského života. Výuka jakéhokoli předmětu, lektorského působení, která je obohacená vybraným cvičením, dokáže zvýšit atraktivitu, motivaci k uchování přednášené látky. Zároveň prohlubuje vztah mezi přednášejícím a posluchači, což v současné době znamená zvýšení motivace a zájmu o hlavní vyučovaný předmět. Aplikace a dopady jednotlivých cvičení byly v uplynulých letech ověřovány v základních a středních školách České a Slovenské republiky, stejně jako při vedení poradenských a seberozvojových skupin. Výhodou jsou také nízké nároky na technickou stránku cvičení aplikovaných ve výukové místnosti.

      Jak obohatit výuku, kurzy (i sebe)