Knihobot

Edward Franklin Albee

    12. březen 1928 – 16. září 2016

    Edward Albee byl americký dramatik, jehož díla jsou známá svými precizními a často nelítostnými pohledy na moderní podmínky. Jeho raná tvorba mistrně propojovala absurdní drama s americkým cítěním, čímž ovlivnil poválečné divadlo. Albee se vyznačoval odvážnou směsí teatrálnosti a pronikavých dialogů, které pomohly znovuzrodit americké divadlo v 60. letech. Celý život se věnoval rozvíjení svého hlasu a zkoumání americké scény, kritizoval povrchnost, krutost a prázdnotu.

    Edward Franklin Albee
    A Delicate Balance
    Hry. Stalo se v zoo. Pískoviště. Americký sen. Kdo se bojí Virginie Woolfové? (1 svazek)
    Stalo se v zoo. Kdo se bojí Virginie Woolfové? Pískoviště. Americký sen
    Všechno na zahradě
    Hra o manželství. Koza aneb Kdo je Sylvie?
    Kdo se bojí Virginie Woolfové?
    • 2008

      Soukromý večírek, který pořádá dcera rektora univerzity Marta a její muž Jiří, kdysi nadějný historik. Hosty jsou mladí manželé biolog Nick a jeho žena Drahunka. Čtyři postavy hrají během noci kruté hry, ve kterých se probírají ta nejsoukromější témata, odkrývají se utajované komplexy, nenávisti i úzkosti. Autor tu odbourává konvence, přetvářku, ohledy i zábrany. V závěru Jiří s Martou, zbaveni svého snu, stojí spolu na pokraji něčeho, co by mohlo být začátkem.

      Kdo se bojí Virginie Woolfové?
    • 2004

      Obě dramata uvedená v tomto svazku, Hra o manželství (1987) a Koza aneb Kdo je Sylvie? (2000), za kterou autor dostal cenu Tony, mají společné téma manželské krize. V nekonvenční až šokující bilanci partnerského soužití odkrývají Albeeho hrdinové v sobě hlubiny, o kterých neměli dříve tušení. Přestože dramatik balancuje místy na hraně černé komedie, vypráví smutné příběhy o lidské osamělosti a potřebě obyčejné lásky ve stále víc nenormálnějším světě.

      Hra o manželství. Koza aneb Kdo je Sylvie?
    • 1970

      Tragikomedie o penězích jako svůdném lákadle v životě člověka. Soužití dvou manželů, kteří se musí uskrovňovat, naruší nečekaná nabídka resp. násilné vnucení nečestného, avšak fantasticky placeného zaměstnání pro jednoho znich. Ve světle této skutečnosti otupí se na chvíli morální zásady dvojice natolik, že nejsou schopni včas se proti svůdnému lákadlu postavit, a dochází k tragédii, z níž již není úniku. Podle hry Gilese Coopera napsal Edward Albee.

      Všechno na zahradě
    • 1964

      V této hře vystupují pouze dvě postavy – Peter a Jerry. Peter je úředník ze střední třídy, který žije v nezájmu o okolní svět, zatímco Jerry je izolovaný a sklíčený muž, který má velké problémy. Tito muži se potkají na lavičce v newyorském Central Parku. Jerry zoufale potřebuje smysluplnou konverzaci s jinou lidskou bytostí. Vnutí se do konverzace s Petrem a nutí ho poslouchat svůj životní příběh a teorii, že lidský svět je jakási ZOO, kde lidé žijí odděleni svými byty. Děj je lineární, rozvíjí se před obecenstvem v reálném čase. Katalyzátor pro šokující konec se objeví, když Peter oznámí, že musí jít. Jerry se v reakci na to neuvěřitelně rozzuří. Nečekaně vytáhne na Petera nůž a zahodí ho, aby přiměl Petera ho zvednout a bránit se. Když Peter drží nůž k sebeobraně tak, že by s ním téměř nemohl ublížit, Jerry se na nůž sám napíchne. Peter je zmatený a velmi rozrušený. Jerry umírá téměř pokojně na lavičce. Hra prozkoumává témata izolovanosti, samoty, sociální nerovnost a odlidštění komerčního světa.

      Stalo se v zoo. Kdo se bojí Virginie Woolfové? Pískoviště. Americký sen
    • 1964