Knihobot

Lydia Lunch

    2. červen 1959

    Lydia Lunch je americká umělkyně známá svým syrovým a nekompromisním uměleckým projevem. Své autorské písně, mluvené slovo a filmy vydává prostřednictvím vlastní společnosti Widowspeak. Její rozsáhlá umělecká dráha zahrnuje spolupráci s řadou avantgardních hudebníků a filmařů, čímž si vydobyla pověst vlivné postavy undergroundové scény. Lunch se ve své tvorbě nebojí otevřeně dokumentovat svá životní témata, včetně osobních zkušeností a psychologických stavů.

    Lydia Lunch
    So Real It Hurts
    The Gun Is Loaded
    Paradoxia
    Budu dělat za drogy
    Krvavá stopa: Zítřek je jen název místa, které všichni hledáme
    Máš-li hlad, tak ho hlaď
    • Ta nejlepší pomsta je dobře pojíst. Jde o rebelii proti všudypřítomnému masovému tržnímu prodeji potravin plných škodlivin, které změnily Ameriku na hnisající národ s rychlým občerstvením, s obřími výkrmnami hnusných blivajzů napumpovaných dioxiny, naložených v konzervantech a překypujících fruktózou... Jídlo je základní požehnání. Mělo by být bráno jako dar, který si denně poskytujeme a sdílíme ho s ostatními tak často, jak je to jen možné. Každému, kdo říká, že nemá čas kuchtit, vařit nebo jíst zdravější pokrmy, jednoduše odpovídám: „Nemám čas umírat.“ Smyslně napsaná kuchařka undergroundové umělkyně Lydie Lunch, pro níž „dobré jídlo není jen palivem, ale také vysoce jakostní municí, která dokáže posílit naše šance přežít bitvy, jež musíme podstupovat den co den“.

      Máš-li hlad, tak ho hlaď
    • První básnická kniha, která této svérázné americké rockerce vychází. Zpěvačka, literátka, performerka a feministka nepřináší světlo, ale libuje si ve všem temném a odvráceném. Nic nechutného, perverzního, násilného nebo podvratného nedokáže minout, aniž by na to nezaměřila svou pozornost.

      Krvavá stopa: Zítřek je jen název místa, které všichni hledáme
    • Do čtyř částí rozdělený svazek literárních textů Lydie Lunch ukazuje čtyři cesty, kterými přistupuje ke svým základním tématům jimiž jsou násilí, sex a individuální svoboda. Číst její texty není nic příjemného, jsou kousavé, ironické, sžíravé a brutálně upřímné. Ač s jejími názory nemusíme souhlasit, nemůžeme jim upřít naléhavost a sílu přinutit nás se nad nimi alespoň zamyslet, v lepším případě zkusit přehodnotit některé své postoje. Sympatické je, že se Lydia Lunch nestaví do role poslední spravedlivé, ale že i ona sama se snaží přijít věcem na kloub - byť za cenu zklamání a bolesti.

      Budu dělat za drogy
    • Autobiografická próza Paradoxia zpracovává na poli literatury stejná a podobná témata, kterými se Lydie Lunch již v minulosti zabývala na poli hudebním (v rozsahu od blues, jazzu až po heavy-metalovou psychedelii noise-beat) i filmovém (v undergroundových a také v porno-"drogových" filmech RichardaKerna). Kniha je sadeovským průvodcem po světě vyšší i té nejspodnější společnosti, jež jsou ve své podstatě stejně nízké, zvrácené a posedlé krví a sexem. Průvodcem však není nevinná a teprve zasvěcovaná, "iniciovaná", Justina, ale žena, která se rozhodla v tomto panoptiku, v této muži ovládané společnosti chovat jako muž - bezohledně, arogantně, tvrdohlavě, sobecky a krutě. A právě tyto mužské atributy a schopnost vracet rány, nepodléhat iluzím a přesvědčení, že v tomto světě není nevinných, jí umožnily přežít. A nejen to.

      Paradoxia
    • The Gun Is Loaded

      • 249 stránek
      • 9 hodin čtení
      4,2(39)Ohodnotit

      Lydia Lunch's work is characterized by a bold exploration of themes such as American spiritual decay and the complexities of sexuality. "The Gun is Loaded" chronicles her transformation from a No Wave musician to a spoken word poet and author, showcasing her diverse talents. The book includes a rich mix of prose, poetry, lyrics, and personal photography, complemented by archival materials that highlight her significant yet often overlooked contributions to underground culture. This collection offers an unflinching look at the life and artistry of a pioneering figure.

      The Gun Is Loaded
    • So Real It Hurts

      • 112 stránek
      • 4 hodiny čtení
      3,8(180)Ohodnotit

      "Through personal essays and interviews, punk musician and cultural icon Lydia Lunch claws and rakes at the reader's conscience in this powerful, uninhibited feminist collection. Oscillating between provocative celebrations of her own defiant nature and nearly-tender ruminations on the debilitating effects of poverty, abuse, and environmental pollution, along with a visceral revenge fantasy against misogynistic men, Lydia Lunch presents her exploits without apology, daring the reader to judge her while she details the traumas and trials that have shaped her into the legendary figure she's become. Inserted between these biting personal essays, Lunch thoughtful cultural insights convey a widely-shared desire to forestall inevitable cultural amnesia and solidify a legacy for her predecessors and peers. Her interview with Hubert Selby Jr. and profile of Herbert Hunke, her short unromanticized histories of No Wave and of the late Sixties, and her scathing examination of the monetization of counterculture (thanks, Vivienne Westwood!) all serve to reinforce the notion that, while it may appear that there are no more heroes, we are actually just looking for heroes in the wrong places. The worthy idols of the past have been obscured by more profitable historical narratives, but Lunch challenges us to dig deeper. So Real It Hurts pulls the reader into a world that is entirely hers -- one in which she exacts vengeance against predators with an enviable ease and exerts an almost-sexual dominance over authority, never permitting those with power to hold on to it too tightly."-- Amazon.com

      So Real It Hurts
    • Angry Women

      • 239 stránek
      • 9 hodin čtení

      Sixteen performance artists discuss human sexuality, racism, sexism, and the ways in which art can be used to break down taboos and dogma.

      Angry Women
    • In these uncensored, easy-to-read yet not dumbed-down interviews, Lydia Lunch spiritedly discusses her personal history and some of the many creative collaborations that have spiced up her life, art and travels. A master of cutting through creative gordian-knots, she discusses how she evolved her unique style of guitar-playing and song-writing. Simplicity and originality are the hallmarks of her recent Teenage Jesus and the Jerks concert performance tours. Lydia has not only survived but thrived as she has traveled the world making art, music, performance and installations -- always on her own terms. An incarnation of female Nietzschean will, Lydia Lunch continually surprises, provokes and evokes dark laughter in these "you-are-there" transcribed conversations. Hopefully, after reading this book, every reader will be inspired to make art, create blasphemous thoughts, and change the world...

      Lydia Lunch
    • Narcisa

      Our Lady of Ashes

      • 624 stránek
      • 22 hodin čtení

      According to Johnny Depp, "If Hubert Selby Jr., Charles Bukowski, Ernest Hemingway, Jack Kerouac, William Burroughs, Neil Cassady, Dr. Hunter S. Thompson, the Marquis de Sade, Antonio Carlos Jobim, Joao Gilberto, Edward Teach, Charley Parker, Iggy Pop, Louis-Ferdinand Celine, R. Crumb, Robert Williams, Joe Coleman, Dashiell Hammett, E.M. Cioran and all of the Three Stooges had all been involved in some greasy, shameful, evil whorehouse orgy, Jonathan Shaw would surely be its diabolical, reprobate spawn." This first novel by Shaw, the internationally acclaimed tattoo artist and son of jazz legend Artie Shaw, unfolds in the wild backwaters of Rio de Janeiro and New York, where narrator Cigano attempts in vain to curb the unhinged habits of his lover Narcisa. As they navigate the chaos of her spiraling life of drugs, burglaries and violent mood swings, Cigano records a love affair doomed by sociopathy. With a fan base that includes Lydia Lunch (who provides an introduction), Depp, Jim Jarmusch and Iggy Pop, it is already a much-anticipated debut.

      Narcisa