Data, grafy a analýzy nás dennodenně obklopují a narážíme na ně v médiích i při hospodských debatách. Statistiky nám slouží jako nepostradatelná opora při orientaci ve světě, a přece je čím dál víc zpochybňujeme. Když se však čísla dostanou do povolaných rukou, umějí změnit svět k lepšímu. Navzdory tomu, co se mezi lidmi traduje, nejsou dobří statistikové žádní podfukáři. Nešíří kouřovou clonu, ale naopak odkrývají nové obzory. Kvalitní statistické údaje pro nás znamenají totéž co pro hvězdáře dalekohled, pro bakteriologa mikroskop nebo pro radiologa rentgen. Pokud se jim otevřeme, odhalí ve světě kolem nás to, co bychom jinak přehlíželi. Tim Harford v knize Jak číst čísla vychází z praktických zkušeností ekonoma a zároveň moderátora rozhlasového pořadu BBC More or Less. Sestupuje s námi do hlubin dezinformací, mlžení i podezřelých výzkumných postupů a nachází v nich drahocenná data a analýzy, pro které stojí za to se čísly zaobírat.
Tim Harford Pořadí knih
Tim Harford je členem redakční rady Financial Times. Jeho sloupek „The Undercover Economist“ odhaluje ekonomické myšlenky stojící za každodenními zážitky a je publikován ve Financial Times a syndikován po celém světě. Je také jediným ekonomem na světě, který vede poradnu „Dear Economist“, kde s nadsázkou odpovídá na osobní problémy čtenářů FT pomocí nejnovější ekonomické teorie.







- 2022
- 2013
Co je lepší – dokonalý plán, nebo metoda pokusu a omylu? Vyžadují velké politické a ekonomické výzvy, jako jsou války nebo ekologické katastrofy, vůdce s kolosální vizí a experty se správnou strategií či zcela jinou kategorii lidí, jejichž síla spočívá ve flexibilitě a ochotě poučit se z chyb? Ekonom a novinář Tim Harford tvrdí, že nejlepší cestou k řešení problémů v dnešním nekonečně složitém a nepředvídatelném světě je právě cesta pokusu a omylu. Ať se jedná o boje s muslimskými fanatiky v ulicích iráckých měst nebo o výbuch ropné plošiny, nejlepší je průběžně se adaptovat na neustále se měnící podmínky – tedy nikoli plánovat, ale improvizovat, pracovat v terénu a postupovat raději po malých krůčcích než se pokoušet o obrovské skoky vpřed, které téměř vždy končí neúspěchem a často přímo katastrofou.
- 2010
Pokud jsou lidé skutečně tak chytří, jak se soudí, proč kouří a berou drogy, podléhají hazardu anebo se bezhlavě zamilovávají? Je to racionální chování? A jak je možné, že váš neschopný šéf dostává tak přemrštěný plat? Ve skutečnosti i zdánlivě iracionální chování může mít racionální základy. Tato vtipná, chytrá a hluboká kniha nám pomůže vysvětlit mnohé z lidského chování. Získané poznatky můžete uplatnit ve všech sférách života včetně ekonomiky. Edičně navazuje na knihu Dana Arielyho Jak drahé je zdarma
- 2008
Důvtipný zákazník. Jak prohlédnout triky prodejců
- 309 stránek
- 11 hodin čtení
Tim Harford má daleko do nudného učitele moderní ekonomie, protože mu jde hlavně o praxi. Uvědomuje si totiž, že jeho obor není jen suchopárná věda, ale pojednává také o tom, jaké ekonomické problémy v každodenním životě řešíme a jak by se lidem i jejich financím mohlo vést lépe - což jim většina odborníků bohužel dosud nedokázala názorně vysvětlit. Aby předvedl, že je to proveditelné, poodkrývá čtenářům prostřednictvím desítek příkladů triky prodejců, odhaluje jim nejen mnohá úskalí nakupování, velkoměstské dopravy, ale i systémů zdravotní péče, ochrany životního prostředí či fungování akciových trhů a mezinárodního obchodu. Současně poukazuje na překážky stojící v cestě konkurenčnímu prostředí volných trhů, jež projevují přirozenou schopnost učinit náš svět lepším místem k životu. Pro jednu z nejžádanějších britských knih dneška je charakteristický jízlivý náhled na nejrůznější obchodní praktiky a zádrhely i nechuť vůči zažitým nepravdám a klišé. Autor v ní však neopomíjí ani starost o budoucnost obyvatel třetího světa, kterou nelze v podmínkách sílící globalizace ztrácet ze zřetele. Harfordův pronikavý výklad, připomínající podle recenzentů "náhled na všední den, viděný očima pronikavýma jako rentgen", zároveň vyzáří množství ostrovního humoru, neboť postupuje v duchu nejlepších popularizátorských tradic, jimž nic lidského není cizí.