Knihobot

Michel Pastoureau

    17. červen 1947

    Michel Pastoureau je přední francouzský historik, jehož práce se ponořila hluboko do historie vizuálních symbolů, zejména barev a zvířat. Jeho výzkum zkoumá, jak se tyto symboly vyvíjely a jaký měly dopad na západní myšlení a kulturu. Pastoureau přistupuje ke své práci s neobyčejnou erudicí, analyzuje složitou síť významů, které jsou v těchto vizuálních prvcích ukryty. Jeho psaní nabízí čtenářům nový pohled na předměty, které považujeme za samozřejmé, a odhaluje jejich hluboké kulturní kořeny.

    Michel Pastoureau
    Yellow
    Modrá: dějiny jedné barvy
    Dějiny symbolů v kultuře středověkého Západu
    Modrá
    Encyklopedie středověku
    Medvěd: Dějiny padlého krále
    • Po dlouhý čas nebyl v Evropě za krále zvířat pokládán lev, nýbrž medvěd, vnímaný jako dávný předek člověka. Kult medvěda sahající do prehistorických dob pronikl i do ikonografie a pověstí středověku a narazil na odmítavý postoj křesťanských teologů. Francouzský historik Michel Pastoureau se zabývá různými aspekty boje církve proti těmto představám a proměnám postavení této šelmy v symbolice středověku: vybíjením medvědů, proměnou respektované šelmy v cirkusové zvíře, prosazováním lva na zvířecí trůn. Jako historik kulturních dějin svoji studii dovádí až do moderní doby, kdy se setkáváme s posledním ozvukem dávného úzkého vztahu mezi paleolitickým člověkem a medvědem, a zamýšlí se nad fenoménem šelmy, která se stává hračkou - plyšovým medvídkem - strážným andělem dětských snů a zároveň předmětem adorace.

      Medvěd: Dějiny padlého krále
    • Encyklopedie středověku

      • 936 stránek
      • 33 hodin čtení
      4,7(39)Ohodnotit

      Dva přední francouzští historici-medievalisté v ní shromáždili přes osm desítek hesel, samostatných a ucelených esejů, věnovaných podstatným skutečnostem a tématům středověkého života: nalezneme mezi nimi jak tradiční témata politických dějin („Král“, „Šlechta“, „Válka a křížová výprava“), dějin hospodářských („Peníze“, „Řemeslníci“, „Půda“), kulturních („Katedrála“, „Literatura a literatury“, „Poutnictví“, „Symbol“), tak hesla věnovaná základním vrstevnicím mentální krajiny středověkého člověka, často už pouhým názvem naznačující napětí mezi protikladnými složkami pojednávaných témat: „Mužství a ženství“, „Řád a stavy“, „Střed a periferie“, „Svoboda a otroctví“, „Ústní a písemné“. Stranou nezůstávají ani „periferie“ středověkého Západu: „Byzanc a Západ“, „Islám“ či „Moře“. Složení autorského kolektivu je podobně rozmanité – převažují v něm autoři francouzští, ale vedle nich nalézáme i odborníky z Itálie, Německa, Anglie, Spojených států, Polska i Ruska. Podařilo se tak encyklopedii vtisknout celoevropský rozměr, byť její zaměření zůstává v první řadě západoevropské a v samém centru pozornosti je pochopitelně Francie. Díky knize dojde čtenář k hlubšímu pochopení oné nejednoznačné, vzrušující a v mnohém klíčové epochy evropských dějin.

      Encyklopedie středověku
    • Francouzský historik kulturních dějin Michel Pastoureau, který se dlouhodobě věnuje zkoumání symbolů (nejen barev ale i zvířat a také heraldikou, analyzuje v této knize vývoj a proměny symboliky modré barvy v dějinách evropského Západu. Řekové ani Římané jí žádnou větší pozornost nevěnovali, dokonce ji pokládali za nepříjemnou na pohled. Naopak dnes se jedná o barvu, jejíž obliba v celé Evropě daleko předčí barvy ostatní (včetně zelené a červené). Autor se zamýšlí nad příčinami této proměny a zabývá se významem a symbolikou modré barvy v oblečení, každodenním životě stejně jako v literatuře a v umění od dob klasického starověku, ve středověké i v současné Evropě.

      Modrá
    • Pro historika je imaginace vždy částí reality, podotýká Michel Pastoureau. Soudní procesy proti zvířatům, mytologie lesa a stromů, bestiáře pohádek, příchod šachů do západní Evropy, prehistorie a archeologie barev, počátky erbů a vlajek, Jidášova ikonografie, legenda o králi Artušovi a román Ivanhoeovi tvoří jen některá z témat, jimiž se autor v této knize zabývá. Bádání o symbolech, obrazech a barvách se už věnuje po tři desetiletí a zkoumá při tom prameny nejrůznější povahy, etymologii, literární i naučné texty, erby, vlastní jména či umělecká díla. Historik podtrhuje, že v rámci středověkých studií dozajista existuje prostor pro „dějiny symbolů“, které by stejně jako dějiny sociální, politické, hospodářské, náboženské, dějiny umění nebo dějiny literatury – a v těsném sepětí s nimi – měly své prameny, metody a problematiku. I když tento obor na své vytvoření teprve čeká, Pastoureauova kniha k němu nepochybně učinila významný krok.

      Dějiny symbolů v kultuře středověkého Západu
    • Francouzský historik kulturních dějin Michel Pastoureau, který se dlouhodobě věnuje zkoumání symbolů (nejen barev ale i zvířat a také heraldikou, analyzuje v této knize vývoj a proměny symboliky modré barvy v dějinách evropského Západu. Řekové ani Římané jí žádnou větší pozornost nevěnovali, dokonce ji pokládali za nepříjemnou na pohled. Naopak dnes se jedná o barvu, jejíž obliba v celé Evropě daleko předčí barvy ostatní (včetně zelené a červené). Autor se zamýšlí nad příčinami této proměny a zabývá se významem a symbolikou modré barvy v oblečení, každodenním životě stejně jako v literatuře a v umění od dob klasického starověku, ve středověké i v současné Evropě.

      Modrá: dějiny jedné barvy
    • Yellow

      • 240 stránek
      • 9 hodin čtení
      4,4(83)Ohodnotit

      Traces the history of yellow around the world, telling the story of the color's evolving place in art, religion, fashion, literature, science, and everyday life, and revealing how its meaning has changed profoundly over millennia and varied among cultures

      Yellow
    • Red

      • 213 stránek
      • 8 hodin čtení
      4,3(195)Ohodnotit

      Praise for Michel Pastoureau's Green :[S]umptuously illustrated. . . . These are books to look at, but they are also books to read. . . . Individual colors find their being only in relation to each other, and their cultural force depends on the particular instance of their use. They have no separate life or essential meaning. They have been made to mean, and in these volumes that human endeavor has found its historian. - Michael Gorra, New York Review of Books

      Red
    • What remains of the colours of our childhood? What are our memories of a blue rabbit, a red dress, a yellow bike – and were they really those colours? What colours do we associate with our student years, our first loves, our adult lives? How does colour leave its mark on memory? In an attempt to answer these and other questions, Michel Pastoureau presents us with a journal about colours that covers half a century. Drawing on personal recollections, he retraces the recent history of colours through an exploration of fashion and clothing, everyday objects and practices, emblems and flags, sport, literature, museums and art. This text – playful, poetic, nostalgic – records the life of both the author and his contemporaries. We live in a world increasingly bursting with colour, in which colour remains a focus for memory, a source of delight and, most of all, an invitation to dream.

      The Colours of Our Memories
    • Green

      • 239 stránek
      • 9 hodin čtení
      4,2(225)Ohodnotit

      "In this beautiful and richly illustrated book, the acclaimed author of Blue and Black presents a fascinating and revealing history of the color green in European societies from prehistoric times to today. Examining the evolving place of green in art, clothes, literature, religion, science, and everyday life, Michel Pastoureau traces how culture has profoundly changed the perception and meaning of the color over millennia--and how we misread cultural, social, and art history when we assume that colors have always signified what they do today. Filled with entertaining and enlightening anecdotes, Green shows that the color has been ambivalent: a symbol of life, luck, and hope, but also disorder, greed, poison, and the devil. Chemically unstable, green pigments were long difficult to produce and even harder to fix. Not surprisingly, the color has been associated with all that is changeable and fleeting: childhood, love, and money. Only in the Romantic period did green definitively become the color of nature. Pastoureau also explains why the color was connected with the Roman emperor Nero, how it became the color of Islam, why Goethe believed it was the color of the middle class, why some nineteenth-century scholars speculated that the ancient Greeks couldn't see green, and how the color was denigrated by Kandinsky and the Bauhaus. More broadly, Green demonstrates that the history of the color is, to a large degree, one of dramatic reversal: long absent, ignored, or rejected, green today has become a ubiquitous and soothing presence as the symbol of environmental causes and the mission to save the planet. With its striking design and compelling text, Green will delight anyone who is interested in history, culture, art, fashion, media, or design"--Publisher's description

      Green
    • Presents a fascinating visual, social, and cultural history of the color white in European societies, from antiquity to today. Illustrated throughout with a wealth of captivating images ranging from the ancient world to the twenty-first century

      White