Almanach je pestrým a čtivým souborem příspěvků dříve i později narozených studentů i pedagogů gymnázia ve Velkém Meziříčí. Zajímavou sondou do myšlenkového světa a nápaditosti gymnazistů je přetištěný výběr slohových prací s tituly jako „Gorila se pohybovala jako stroj. Krok za krokem“, „Můj citový vývoj“ či „Namlouvání u sklenky vína“. Povinnou součástí je seznam pedagogů i absolventů za celou dobu působení ústavu.
Žákovské korpusy se staly významným zdrojem pro poznání žákovského mezijazyka a významným stimulem pro různé oblasti studia a výuky cizího, resp. druhého jazyka. Studie Žákovský korpus češtiny a evaluace jeho chybové anotace se obecně týká tématu češtiny jako cizího jazyka a částečně zasahuje do oblasti korpusové lingvistiky, neboť se zabývá problematikou žákovských korpusů, především pak otázkami jejich chybového značkování a možnostmi evaluace anotačních schémat. Zaměřuje se především na specifické problémy při elektronizaci rukopisů, na možnosti chybové anotace projevů nerodilých mluvčích a problematiku její evaluace. Zároveň věnuje značný prostor i metodologii, koncepci a účelu budování žákovských korpusů.
Žákovské korpusy, čili korpusy, které dokumentují jazyk tak, jak jej používají
nerodilí mluvčí, poskytují důležité informace pro výzkum osvojování jazyka i
pedagogickou praxi. Tato monografie představuje CzeSL – korpus češtiny
nerodilých mluvčích, a to na pozadí teoretických a praktických otázek
současného výzkumu v oboru žákovských korpusů. Jazyky s bohatou morfologií a
volným slovosledem, včetně češtiny, jsou pro analýzu osvojovaného jazyka
obzvláště náročné. Autoři se zabývají složitostí chybové anotace a popisují
tři vzájemně se doplňující anotační schémata. Věnují se také popisu nerodilé
češtiny z hlediska standardních jazykových kategorií. Kniha podrobně rozebírá
praktické aspekty tvorby korpusu: proces sběru a anotace, potřebné nástroje,
výsledná data, jejich formáty a vyhledávací rozhraní. Kapitola o aplikacích
korpusu ilustruje jeho užitečnost pro výuku, výzkum akvizice i počítačovou
lingvistiku. Každý, kdo se zabývá tvorbou žákovských korpusů, jistě ocení
závěrečnou kapitolu, shrnující úskalí, kterým je třeba se vyhnout.