Gerhart Hauptmann byl německý dramatik a prozaik, klíčová postava literárního realismu, která do své tvorby integrovala i jiné styly. Je uznáván pro svou bohatou a rozmanitou dramatickou produkci, za kterou obdržel Nobelovu cenu za literaturu. Jeho dílo se zabývá sociálními otázkami a lidskými osudy, často s důrazem na realitu života a psychologii postav. Hlavmannova tvorba bývá popisována jako silná a působivá, zanechávající trvalý dojem na čtenáře.
Úspěšná hra německého autora s podtitulem Zlodějská komedie o čtyřech jednáních, ve které se jedná o krádež bobřího kožichu, je satirickým pohledem na měšťáckou společnost, která dokáže oproti tomu, co hlásá, dobro trestat a špatnost chránit. Vychází jako 190. svazek edice D v překladu J. Stacha.
Autor začal psát knihu v roce 1909 a dokončil ji v roce 1911-12, nedlouho poté kdy začal román vycházet vyplouval na svou první cestu Titanic. Katastrofa Titanicu dodává románu jakousi příšernou vizuálnost, neboť román je o platbě lodi jménem Roland, který ztroskotal na své cestě z Evropy doAmeriky. Zachránila se pouze hrstka lidí o jejichž osudech autor vypráví od počátku cesty až do konce ztrastiplné pouti do Ameriky, kde se usazují a nejednou shledají, že sny o Americe a rychlém zbohatnutí byly dost zidealizované.
Nový zvon se s pomocí skřeta zřítil do propasti. Jeho zhotovitel Jindra se těžce potlučen zhroutí u obydlí ježibaby. Zamiluje se do něj víla Routička, která použije čáry, aby se Jindra uzdravil. Ten opustí manželku s dvěma dětmi a odejde žít s lesní vílou. Svět a svědomí ho posléze doženou, když se jeho žena zoufalstvím utopí, a vrhne se v náruč smrti.
"Fantóm", "Železniční hlídač Thiel" a "Kacíř ze Soany" jsou ukázkou Hauptmannovy prózy, která není zdaleka tak známa jako jeho díla dramatická. Vybrané tři novely se liší jak dobou, kdy byly napsány, tak stylisticky. Přesto je spojuje ústřední téma: analýza hrdinova jednání. Autor ve všech třech novelách představuje hrdinu ve vyhroceném okamžiku jeho života. Tři novely - tři lidské osudy: Otec zešílí nad smrtí svého syna (Železniční hlídač Thiel), mladý kněz Francesco Vela podlehne okouzlení pohanským půvabem alpské přírody a krásné pasačky (Kacíř ze Soany) a smířen s životem a duševně vyrovnán vypráví Jaroslav Lubota o svém mladickém poblouznění, které mu vyneslo šest let káznice (Fantóm). Tyto studie lidského nitra dokazují, že Gerhart Hauptmann byl nejen velikým dramatikem, ale také skvělým vypravěčem.
Románová freska je barvitým obrazem rodící se kapitalistické společnosti, která se tvrdě sráží s naivní vírou o možnosti života podle představ starých kresťanů. Jeho hrdinou je potulný lidový prorok, ohlašující brzký příchod Božího království. Podkladem románu je historický fakt,že v tomto období vznikaly ve slezském pohraničí různé náboženské sekty, které ve svých nadějích dávaly průchod nenaplněným tužbám utlačovaného a posmívaného člověka je současně oslavou obětavosti a humanismu.