Kniha Jméno – objev a zmizení věci představuje pokus o fenomenologii přirozeného jazyka jako dobře organizovaného systému a přirozené řeči jako života a dějinného vývoje tohoto systému. Neustávající péče o přirozenou řeč představuje pro lidi jejich nejvýznamnější úkol a rozhodující životní aktivitu právě jako základ a určující obsah jejich duchovního života, života společenství i jednotlivců. Jenom takto získávají schopnost spolupracovat, navzájem se dorozumívat a bezpečně i spolehlivě se ve vlastním životě orientovat. Zároveň soustavná a neustávající práce usilující o řádné užívání řeči také lidi přesvědčuje o jejich povinnosti soustavně a bděle organizovat zdravé a náležité užívání řeči. Takto se také učí čelit všem úskalím a rizikům, demagogii, podbízivosti, tlachání, lehkovážné a neodpovědné řeči, všemu, co ohrožuje řádné a produktivní užívání řeči. Právě to od základu rozvrací způsobilost lidí žít důstojně a smysluplně jako platní příslušníci zdravého společenství a jako jednotlivci schopní žít s radostí a potěšením ze života.
Antonín Mokrejš Pořadí knih







- 2013
- 2009
Erós - Jako téma Platónova myšlení Už dlouho víme, že věta „Platón je filosofie a filosofie je Platón“ je významná a smysluplná. Myšlení přece zakládá a vymezuje důstojnou lidskou přítomnost ve světě, způsobilost lidí žít s radostí a zaujetím, konat vše, co má pro ně význam a hodnotu, a nacházet při všem svém počínání spolehlivou cestu. Umožňuje a vede duchovní život lidí jako stále znovu uskutečňovanou životní orientaci. Vytyčuje lidem jejich základní životní úkol, péči o vlastní duši, o způsobilost vidět, rozlišovat a rozumět, a zároveň také vyzvedá péči o vlastní tělo jako o nepostradatelný příbytek duše. Takto Platón nachází, že nic z toho, co lidé podnikají, by se nemělo dostat z dosahu krásy, dobra a pravdy, a že tedy vláda Eróta, přítomnost touhy a schopnost lásky, představuje moc a sílu, bez které se člověk nemůže obejít a dokáže vykonat jen málo.
- 2007
Duchovní ráz naší doby
- 170 stránek
- 6 hodin čtení
Doba, ve které žijeme, prochází hlubokou a dlouhodobou duchovní krizí. Tradiční vzory a jistoty se vytrácejí, dříve samozřejmé hodnoty přestávají platit a nové jen obtížně a tápavě hledáme...
- 2005
Veřejnost: skutečnost - iluze - fikce
- 143 stránek
- 6 hodin čtení
Fenomenologicky orientovaná práce z oboru filosofie politiky, která chápe politický život konkrétního společenství jako proces, v jehož průběhu dané společenství organizuje hospodaření se všemi svými silami i zdroji, duchovními i hmotnými. V základu politického života se evidentně nacházejí důležité duchovní zkušenosti a postoje daného společenství, které však nebývají vždy věrohodně rozpoznávány a to zřetelně deformuje dobrý a úspěšný chod společenství. Důležité téma politického života pak reprezentuje veřejnost jako terén, ve kterém se odehrává a rozvíjí vše, co je, může být a mělo by být sdíleno jako společné, tedy zejména společná situace, společná naděje a společná řeč.
- 2002
Husserl a otázka - Co je normální?
- 88 stránek
- 4 hodiny čtení
Edmund Husserl, zakladatel moderní fenomenologie, svým filosofickým dílem otevřel cestu pro určující směry a klíčové osobnosti duchovního a myšlenkového vývoje dvacátého a jedenadvacátého století. Detailní analýzy základních problémů lidského uvažování, prováděné soustavně po řadu desetiletí, ovlivňují mnohotvárnými podněty vývoj filosofie i příbuzných oborů už déle než sto let a poskytují účinné nástroje k orientaci ve světě a životě lidem způsobilým hlubší a komplexní reflexe. Husserlův přístup k otázce "Co je normální?" zřetelně ukazuje aktuálnost a živý smysl jeho myšlení, zároveň však naznačuje možnosti věrohodné a plodné polemiky s omyly a zmatky takzvaného postmodernistického uvažování.
- 2002
Úvod do filosofie umění v pojetí moderní pohusserlovské fenomenologie, kdy je filosofie chápána jako racionální myšlení a tázání, založené na výsledcích celého terénu zkušenosti, a kdy se v umění spatřuje důležitá oblast duchovního života lidí a výmluvný doklad jejich schopnosti i potřeby počínat si ve vlastním životě tvořivě. V této studii máme k dispozici text věnovaný zcela jednoznačně filosofii umění, text spíše dějinně filosofický, a to text poučený, opírající se především o východisko fenomenologické, ale těžící i z filosofie existenciální (se zvláštním zřetelem k filosofii Friedricha Nietzscheho). Autor, PhDr. Antonín Mokrejš, je vědecký pracovník Filosofického ústavu AV ČR.
- 1998
Hermeneutické pojetí zkušenosti
- 53 stránek
- 2 hodiny čtení
Rozbor hermeneutické interpretace podstaty a struktury zkušenosti.
- 1997
Duchovní svět F. X. Šaldy
- 207 stránek
- 8 hodin čtení
Publikace představuje Šaldovo dílo jako organický celek živého uvažování.
- 1997
Studie o počátcích uvažování o kráse v antickém Řecku
- 178 stránek
- 7 hodin čtení
- 1995
Hodnocení postavení člověka ve společnosti a jeho vztahu k okolnímu světu.




