Knihobot

Martin W. Bowman

    1. leden 1952
    Martin W. Bowman
    F-86 Sabre
    F-4 Phantom
    P-47 Thunderbolt vs Bf 109G
    Americké palubní letectvo: Námořní letecké síly USA od roku 1941
    B-17 Flying Fortress
    P-51 Mustang vs Fw 190
    • P-51 Mustang vs Fw 190

      • 80 stránek
      • 3 hodiny čtení
      5,0(2)Ohodnotit

      Historie soubojů nejlepších amerických a německých pilotů, kteří byli nasazeni proti sobě v období druhé světové války ve dvou nejmodernějších stíhacích letadlech té doby - P-51 Mustang a Fw 190. Detailně je tu popsán vznik a vývoj těchto soupeřů a rozebírány jsou jejich silné a slabé stránky z pohledu letových vlastností, výzbroje, konstrukce draku a motoru. Není pominut ani výcvik pilotů a pohled do života letců. Před čtenářem sugestivně znovu ožívá napětí a všechny hrůzy leteckých soubojů, jak je jejich účastníci vzájemně prožívali v bitvách o leteckou nadvládu nad Evropou.

      P-51 Mustang vs Fw 190
    • B-17 Flying Fortress

      • 96 stránek
      • 4 hodiny čtení
      5,0(1)Ohodnotit

      Kvalitní monografie přibližuje vývoj, takticko-technická data i různé verze a varianty bombardéru Spojených států z období 2. světové války. Čtyřmotorová létající pevnost B-17 (Flying Fortress) patřila k hlavním oporám americké 8. letecké armády při bojích v Evropě. Přestože měl tento střední výškový bombardér dlouhého doletu ve výzbroji 12-13 kulometů, střelecká ochrana proti nepřátelským stíhačům byla stále nedostatečná. Jen díky značně robusní konstrukci dokázal vydržet nesmírné množství zásahů. Až od poloviny r. 1944 zajišťovaly B-17 ochranu stíhačky s dostatečným doletem. Některé verze B-17 se využívaly k boji proti ponorkám i jako průzkumná či transportní letadla. Výklad je doplněn podrobnými technickými údaji, ukázkami různých kamufláží i zajímavými osudy některých posádek. Čb fotografie, bokorysy, seznam literatury, rejstřík, dodatky.

      B-17 Flying Fortress
    • Jak Thunderbolt, tak Messerschmitt Bf 109G představovaly na poli konstrukce motoru a výzbroje stíhacího letounu obrovský pokrok, přitom se navzájem velice lišily. Uhlazený, esteticky vytříbený Messerschmitt byl o polovinu lehčí než těžkotonážní, sudu podobný americký Thunderbolt, největší a nejtěžší jednomotorový jednomístný stíhací stroj poháněný vrtulí, jaký byl kdy postaven. Autor přibližuje čtenáři vývoj těchto letadel, slovně i obrazově průběh konstrukčních prací, snahu co nejvíce vylepšit jejich letové vlastnosti a dosáhnout co největšího doletu, popisuje klíčové části obou letounů, postupné úpravy, výběr motoru a výzbroje. Porovnává letové charakteristiky obou typů, jejich různé verze či modifikace a podává svědectví pilotů, kteří s nimi létali.

      P-47 Thunderbolt vs Bf 109G
    • F-4 Phantom

      • 95 stránek
      • 4 hodiny čtení
      4,5(4)Ohodnotit

      Bezmála tři desítky let sloužil Phantom ve všech složkách armády Spojených států. Vedle základních leteckých jednotek také na letadlových lodích amerického námořnictva i u sboru námořní pěchoty, v 80. letech u leteckých záloh. Nejrušnějším obdobím byla pro Phantomy válka ve Vietnamu. K základním úkolům F4 patřily útoky na pozemní cíle, ničení protivzdušné obrany, ale zejména vybojování vzdušné převahy nad nebezpečnými stíhačkami MiG různých typů. V knize najdeme základní takticko-technická data letounu, autor nám představí různé modely a verze, dočteme se o vývoji, bojovém nasazení i službě v různých armádách na celém světě. Čb i barevné fotografie, bokorysy, dodatky, seznam literatury. Kvalitní monografie pro letecké fanoušky i modeláře o víceúčelovém taktickém stíhacím a průzkumném letounu Spojených států F-4 Phantom.

      F-4 Phantom
    • F-86 Sabre

      • 95 stránek
      • 4 hodiny čtení
      4,3(4)Ohodnotit

      F-86 Sabre byl prvním bojovým letounem západní konstrukce, který byl schopen překonat rychlost zvuku a dorovnat technologický náskok Sovětského svazu v letecké technice. Teprve tento stroj, přestože poněkud zaostával ve stoupavosti a také obratnosti, byl téměř rovnocenným soupeřem pro sovětskou stíhačku. F-86 sloužily v letectvu v mnoha zemích po celém světě (např. v Kanadě, Japonsku, Austrálii), počátkem 60. let dosluhovaly F-86 ve Spojených státech u jednotek Letecké národní gardy. Zevrubný popis, přehled jednotlivých verzí, takticko-technická data a další údaje vhodně doplňují čb i barevné fotografie a bokorysy. Seznam literatury, rejstřík, dodatky. Popis a historie F-86 Sabre aneb "odpověď" Spojených států na sovětský stíhací letoun MiG-15 v období korejské války (1950-1953).

      F-86 Sabre
    • B-24 Liberator

      • 96 stránek
      • 4 hodiny čtení
      4,0(1)Ohodnotit

      "Osvoboditel" nepředstavoval oproti svému předchůdci, "létající pevnosti" Boeing B-17, žádné pronikavé zlepšení a v některých směrech (vlastnosti motorů, celková stabilita, řízení) byl dokonce horší. Největší předností B-24 byl ale dolet, který byl výrazně delší, než u kteréhokoliv tehdejšího letadla. Liberatory sloužily na všech větších bojištích, výrazně pomohly RAF v bitvě o Atlantik s německými ponorkami, osvědčily se i jako transportní a průzkumná letadla. V knize nalezneme dosti podrobné údaje o vývoji, výrobě a výzbroji, technicko- taktická data, dočteme se o nasazení B-24 v Evropě i Tichomoří, zvláštní kapitola je věnována Liberatorům britského Královského letectva. Fotografie, bokorysy, dodatky, rejstřík, seznam literatury. Velmi kvalitní publikace o dálkovém bombardéru B-24 letectva Spojených států z období 2. světové války.

      B-24 Liberator
    • Strhující líčení letecké ofenzívy Spojenců za 2. světové války v Evropě, zejména na území Velkoněmecké říše, od roku 1942 až do konce války. Zvláštní pozornost je věnována činnosti britského nočního bombardovacího letectva, amerického denního letectva i německých stíhacích jednotek. Samostatná kapitola je věnována nočním stíhačům, zmínka je i o činnosti německého, téměř sebevražedného komanda „Elbe“. Kniha je obohacena kvalitní fotografickou přílohou s řadou doposud u nás nepublikovaných snímků.

      Dobyvatelé Říše. Letecká bitva - Západní Evropa 1942-45
    • Designed in response to a 1951 requirement, the C-130 Hercules is the most successful military airlifter ever built. Since it first flew in prototype form on 23 August 1954, more than 2,100 have been produced in over eighty different versions. Across its variants, the Hercules serves more than sixty air forces, as well as many civilian cargo operators, in a multiplicity of roles, including air-to-air refueller, gunship, airborne command post, flying hospital and firefighter. This rugged and easily maintained aircraft entered service in 1956 with the USAF Tactical Air Command. Ten years later the 'Charlie 130' was providing the essential logistical support in Vietnam. This period in Southeast Asia was the Hercules' finest hour. Paradrops, airlift and evacuation operations were completed around the clock, often at low level, usually under fire and nearly always in bad weather. A generation later this 'Mr Dependable' was serving with equal distinction in the Gulf War in the role of airlifter, radio-countermeasures and 'psy-ops' platform, gunship and, once again, 'block-buster bomber'. The 'Herky Bird' or 'Fat Albert', as the C-130 is fondly known, has proved a key component in humanitarian relief operations ever since, in all parts of the world. The incredible success story of the C-130 is far from over. Here Martin W. Bowman tells the full story of this remarkable aircraft at firsthand.

      C-130 Hercules