Knihobot

Kateřina Mildnerová

    30. říjen 1978
    Kateřina Mildnerová
    From where does the bad wind blow?
    Můj soused je čaroděj
    Pití fetišů : náboženství a umění vodun v Beninu
    Černí sokoli
    • Černí sokoli

      Pohnuté osudy namibijských dětí vychovaných v Československu

      • 384 stránek
      • 14 hodin čtení
      5,0(3)Ohodnotit

      Kde domov můj? Česká hymna obsahuje motiv hledání a nacházení domova. Ten v bývalém Československu našlo více než sto namibijských dětských válečných uprchlíků z Angoly, kteří zde byli přijati na výchovu a vzdělání jako výraz internacionální pomoci SWAPO, osvobozeneckému hnutí bojujícímu za nezávislost Namibie. Velké světové dějiny – pád železné opony, konec komunistického režimu v ČSSR a získání nezávislosti Namibie – však vedly k nucené relokaci dětí do Namibie, jejíž jazyk ani kulturu pořádně neznaly. Ze dne na den se ocitly na africkém venkově v neznámých rodinách. Tato kniha rekonstruuje dosud neznámou historii této skupiny „Afročechů“, snaží se porozumět komplexnímu fenoménu formování jejich kolektivní paměti, identity a pojetí domova. Ten jim však neustále uniká a rozbíhá se někde mezi ČSSR, kde prožili své dětství, Českou republikou, kde je jim odepíráno češství, a Namibií, kde nyní většina z nich žije.

      Černí sokoli
    • Odborná monografie pojednávající o historii a současnosti magicko-náboženského systému vodun v oblasti středního a jižního Beninu. Toto původem africké náboženství se v průběhu zámořského obchodu dostalo spolu s otroky také na Haiti, kde se pod vlivem křesťanství postupně etablovalo jako světoznámý fenomén vúdú. Práce se zaměřuje na výklad významu jednotlivých božstev z hlediska mytologie, rituálu, symboliky kultovního umění a posvátných míst a neopomíná ani interpretaci náboženských fenoménů, jako jsou věštění, léčitelství, čarodějnictví a iniciační rituály..

      Pití fetišů : náboženství a umění vodun v Beninu
    • Magické příběhy ze současné Zambie představují čarovná vyprávění, která oslovují smysly a přenášejí čtenáře do života v Lusace. Autorka, afrikánistka Kateřina Mildnerová, na základě intenzivního výzkumu zkoumá místní fenomén čarodějnictví a léčitelství, sahající až do předkoloniálních dob. Kniha, která balancuje mezi cestopisem a beletrií, odhaluje každodenní realitu zambijské metropole, včetně problémů jako epidemie, korupce, chudoba a AIDS, ale také tradiční léčitelství a víru v moc bylin a magie. Mildnerová se dostává do blízkosti respektovaných ngangů-léčitelů a účastní se rituálů, které zahrnují zaříkávání a vymítání zla. V Zambii je nemoc a problémy vnímány v širším sociálním a duchovním kontextu, přičemž příčiny jsou spojovány s agresí čarodějů nebo rozzlobenými duchy. Setkáte se s hrdiny jako Joseph Mudenda, navštívíte kliniku doktora Lukwesy a školu léčitele Bandy Lekaniho. Autorka sdílí příběhy, které zpochybňují tradiční pojetí dobra a zla, a vyzývá čtenáře, aby se zamysleli nad relativitou těchto pojmů. Mildnerová nabízí fascinující pohled na Zambii, který může být pro středoevropana těžko uvěřitelný, avšak plný ryzosti a hloubky.

      Můj soused je čaroděj
    • This study deals with the phenomenon of spiritual healing and witchcraft within the field of indigenous medicine and African Independent Churches in the contemporary urban setting of Lusaka, the capital of Zambia. Grounded in theoretical concepts of medical and symbolical anthropology, the book analyzes the syncretic character of medical culture and the so-called "therapy shopping" phenomenon. Special attention is paid to the local conceptualization of health, illness and body, cultural aetiology, the social and cultural representation of spirit possession and witchcraft, as well as a description of different types of healers along with their diagnostic and therapeutic praxis. A separate section is dedicated to the symbolical interpretation of witchcraft on the level of theory, system, and practice, based on different case studies. ( Anthropology / Ethnologie - Vol. 49) [ Anthropology, African Studies, Religious Studies, Spiritualism, Cultural Studies]

      From where does the bad wind blow?