Biologická olympiáda 2024–2025, přípravný text pro kategorie A, B - 59: Bylo, nebylo...
Paměť a informace v živých systémech a v biologii






Paměť a informace v živých systémech a v biologii
Pohádky zobrazují univerzální funkce psýché, ale přitom neobsahují žádný individuální materiál. Primitivní pohádky – na rozdíl od pohádek moderních – obsahují zkušenosti našich předků, které získali při setkání s archetypickým světem. Proto jsou často hrůzyplné a vystupují v nich různé nadpřirozené bytosti. Zároveň ale odrážejí živou psychologickou zkušenost – v osudech pohádkových hrdinů je člověk po staletí v symbolické podobě konfrontován s obtížemi, kterým je v životě vystaven. Předkládaný svazek obsahuje dvě autorčiny klasické práce. V díle Psychologický výklad pohádek jsou na řadě pohádkových příběhů názorně vysvětleny jednotlivé pojmy psychologie C. G. Junga, jež jsou pro pochopení pohádek důležité. Práce Animus a anima v pohádkách se specificky zaměřuje na archetypy, které charakterizují lidskou zkušenost s opačným pohlavím. Těžiště knihy je ve výkladu klasických grimmovských pohádek. K nim Marie-Louise von Franz přistupuje osobitým způsobem, v němž se projevuje nadhled a smysl pro humor.
Dejte svým dětem skvělý nástroj pro zapisování informací, a zároveň pracovní sešit, kterým vstoupí do světa informační a digitální gramotnosti. Koncept Information Ninja přináší schopnost práce s vlastními informačními potřebami, seznámením se základními principy vyhledávání informací, a také výhodami vizualizace informací. Každý týden tak je pro ně připravena pracovní stránka, do které budou kreslit své myšlenky z procesu učení, ze svých cest a také o svých zážitcích. Poznají sílu vizuálních map svého myšlení. A nejen to, notes Information Ninja jim umožní zapisovat si i svou fyzickou aktivitu a emoce. Mimo jiné tu budou mít prostor pro zapsání jednoho nového slovíčka pro každý den v cizím jazyce, který se učí. Stejně jako u nindžů bylo jednou ze stěžejních dovedností maximálně využívat informace z okolí, i vaše děti se budou učit využívat informace pro získání výhody. A každé z nich může být Information Ninja.
Dejte svým dětem skvělý nástroj pro zapisování informací, a zároveň pracovní sešit, kterým vstoupí do světa informační a digitální gramotnosti. Koncept Information Ninja přináší schopnost práce s vlastními informačními potřebami, seznámením se základními principy vyhledávání informací, a také výhodami vizualizace informací. Každý týden tak je pro ně připravena pracovní stránka, do které budou kreslit své myšlenky z procesu učení, ze svých cest a také o svých zážitcích. Poznají sílu vizuálních map svého myšlení. A nejen to, notes Information Ninja jim umožní zapisovat si i svou fyzickou aktivitu a emoce. Mimo jiné tu budou mít prostor pro zapsání jednoho nového slovíčka pro každý den v cizím jazyce, který se učí. Stejně jako u nindžů bylo jednou ze stěžejních dovedností maximálně využívat informace z okolí, i vaše děti se budou učit využívat informace pro získání výhody. A každé z nich může být Information Ninja.
Dejte svým dětem skvělý nástroj pro zapisování informací, a zároveň pracovní sešit, kterým vstoupí do světa informační a digitální gramotnosti. Koncept Information Ninja přináší schopnost práce s vlastními informačními potřebami, seznámením se základními principy vyhledávání informací, a také výhodami vizualizace informací. Každý týden tak je pro ně připravena pracovní stránka, do které budou kreslit své myšlenky z procesu učení, ze svých cest a také o svých zážitcích. Poznají sílu vizuálních map svého myšlení. A nejen to, notes Information Ninja jim umožní zapisovat si i svou fyzickou aktivitu a emoce. Mimo jiné tu budou mít prostor pro zapsání jednoho nového slovíčka pro každý den v cizím jazyce, který se učí. Stejně jako u nindžů bylo jednou ze stěžejních dovedností maximálně využívat informace z okolí, i vaše děti se budou učit využívat informace pro získání výhody. A každé z nich může být Information Ninja.
Může se fenomenologická filosofie zabývat otázkou spásy v křesťanském smyslu? A pokud ano, pak jakým způsobem? Jaký je smysl bytí Já a jak vymezit subjektivitu? To jsou některé z otázek, které si kladl významný představitel francouzské fenomenologie Michel Henry. Závěrečná fáze vývoje Henryho filosofie znamenala obrat ke křesťanství, spojila jevení velmi úzce s otázkou života a smrti člověka. Zároveň v maximální míře zdůraznila subjektivní moment jevení a učinila subjektivitu vlastním polem, na němž se odehrává příběh spásy člověka. Kniha analyzuje jak původní koncept Henryho materiální fenomenologie, tak i změny, jimiž prošla v průběhu své christianizace. V českém prostředí jde o druhou větší práci věnovanou filosofii Michela Henryho, tentokrát s důrazem na náboženský rozměr Henryho myšlení. Jan Černý působí na Filozofické fakultě Univerzity Hradec Králové. Zabývá se fenomenologií, politickou filosofií, českou filosofií druhé poloviny 20. století a filmem.
aneb Obrana proti bližním. Přípravný text pro celostátní kolo Biologické olympiády 2019/2020. Tématem jsou způsoby obrany živých organismů.
Archetypy a nevědomí Zakladatel analytické psychologie zkoumá duchovní základ, který jedince spojuje s lidským druhem. Psychika lidské bytosti není určována pouze individuálními niternými vlivy, nýbrž i archetypy, jež jsou společné různorodým kulturám. Psychika každého z nás je totiž spoluurčována duchovním dědictvím všech předchozích generací (tj. kolektiv- ní nevědomí). Kolektivní nevědomí zosobňuje duchovní dědictví celého dosavadního vývoje lidského druhu. Druhý svazek spisů obsahuje práce o této ústřední proble- matice myšlenkového systému švýcarského psychologa. Jediným nedostatkem zásluž- ného jungovského projektu je, že zakladatel analytické psychologie by si zaslou- žil český překlad uceleného kritického vydání sebraných spisů
Základní otázky analytické psychologie a psychoterapie v praxi
Práce přibližují podstatu Jungova psychoterapeutického přístupu a řeší některé konkrétní psychologické či psychiatrické problémy. Výbor z díla má laickému čtenáři napomoci v základní orientaci v jeho bohatém myšlenkovém systému.