Eva Kulhánková Knihy






Cvičíme pro radost
- 144 stránek
- 6 hodin čtení
Pohybové a hudební hry, při kterých děti využívají tradiční i moderní tělocvičné náčiní, např. švihadla, provazy, tyče, různé druhy míčů, šátky a šály, stuhy, gumy, obruče, plastové kužele a válečky, drátěnky, peříčka a jiné drobné pomůcky. Rytmický pohyb s různými předměty podporuje smysl pro rytmus, estetiku pohybu, fantazii i spolupráci mezi dětmi. Knihu ocení učitelky mateřských škol, vychovatelky ve školních družinách, vyučující na prvním stupni ZŠ, taneční oddělení hudebních a tanečních škol.Eva Kulhánková je dlouholetou taneční a hudební pedagožkou a lektorkou kurzů. V Portálu vydala úspěšné knihy Písničky a říkadla s tancem, Hudebně pohybová výchova a Taneční hry s písničkami.
Kniha představuje čtyřicet tradičních řemesel prostřednictvím lidových písní, hudebně pohybových her, tanců a ilustrací. Stylizovaným tanečním pohybem tak přibližuje dětem dnes už mnohdy zapomenutou práci řemeslníků. V úvodu každé kapitoly je vysvětlena podstata řemesla a jeho historický vývoj, následují tematické písně s notovým záznamem a popisem pohybového doprovodu, případně se schematickým náčrtem. Písně ve spojení s pohybem a tancem přispívají ke kultivaci a koordinaci pohybů, k prohlubování rytmického cítění dětí a také k lepším vztahům ve skupině vrstevníků. Děti se při společné tvořivé činnosti zbavují ostychu, uvolňují napětí a odbourávají stres. Publikace je doplněna CD s nahrávkami písní. Je určena učitelkám v MŠ, ZŠ, ZUŠ, vychovatelkám v družinách a vedoucím tanečních a dramatických kroužků.
Jednoduché taneční hry přispívají ke kultivaci pohybu, rytmického cítění a spolupráci ve skupině. Zpěv, pohyb a hudba jsou spojeny od pradávna s projevy a emocemi člověka, děti v raném věku se spontánně zapojují do rytmu slov či slyšené hudby hlasem i pohyby celého těla. V tanečních hrách se dítě učí koordinovanému pohybu, překonává ostych, nejistotu a negace. Spontánním vyjadřováním radosti nebo strachu v sobě uvolňuje napětí a odbourává stres. Autorka připravila zásobu pohybových variací na známé i méně známě lidové písně; mnohé z nich navazují na dávné dětské hry, přibližují nejmladší generaci lidovou tvorbu a zároveň motivují k uvolněnému estetickému pohybu. Kniha bude inspirací pro učitelky mateřských a základních škol i vedoucí tanečních a dramatických kroužků. Od 4 let do 9 let.
Pohybové náměty pro hudební výchovu jsou zpracovány podle osnov pro základní, obecnou a národní školu, první stupeň po jednotlivých ročnících, druhý stupeň souhrnně. Témata pro první ročník jsou např. pohybová a dechová průprava, relaxace, melodická a rytmická ozvěna, zvuk, tón a jeho vlastnosti (barva, výška), dynamika, tempo, rytmus, takt, melodie, ukolébavka, pochod, tanec. Vyzkoušené nápady jsou využívány k pohybové průpravě, procvičení hudební úlohy pohybem a pohybovému ztvárnění písní v tancích a hrách.