Když výzkum mění praxi
Deset příběhů učitelů a akademiků zapojených do akčního výzkumu
Deset příběhů učitelů a akademiků zapojených do akčního výzkumu
Popis vývoje oboru srovnávací pedagogika v zahraničí a u nás. Jakým úskalím musí obor čelit v českém prostředí a zda jsou některé zahraniční přístupy aplikovatelné u nás.
Cílem publikace je seznámit čtenáře se základními poznatky z mezinárodního výzkumu vědomostí a dovedností dospělých PIAAC.
Cílem monografie je prezentovat téma rovných vzdělávacích příležitostí a kvality vzdělávání jako vysoce důležitou problematiku při transformaci české školy. Monografie se zaměřuje primárně na základní vzdělávání, především v nižším sekundárním stupni. Zvýrazněn je hlavně rozpor základních tendencí ve vzdělávání a stavu řešení problematiky žákovské diverzity, individuálních vzdělávacích potřeb ve vztahu k pojetí výuky, reality diferenciačních a selektivních opatření ve škole. Monografie má těžiště v pedagogickém teoretickém i empirickém výzkumu, s propojením na přístupy sociologie vzdělání a pedagogické psychologie.
Monografie se zabývá problematikou nerovností v šancích na dosažení vyššího vzdělání. Dětem vzdělanějších a sociálně lépe situovaných rodičů se systematicky dostává lepšího a vyššího vzdělání než dětem méně vzdělaných a chudších rodičů, přesto se mnohdy jedná o děti stejně nadané. Kniha nabízí analytický pohled na příčiny těchto nerovností, jak ze strany rodičů, tak ze strany školského systému.