Knihobot

Stanislav Bendl

    25. duben 1965
    Nová maturita. Občanský a společenskovědní základ
    Žák s problémovým chováním
    Prevence a řešení šikany ve škole
    Vychovatelství
    Vychovatelství. Učebnice teoretických základů oboru (dotisk 2.)
    Příběh školní šikany : učebnice pro pedagogické pracovníky
    • Představit nejdůležitější poznatky o školním šikanování na pozadí příběhu, který vtáhne čtenáře do děje – to je cílem této neobvyklé učebnice. Její text je rozvržen do pěti hlavních kapitol, které na reálných životních situacích ilustrují vývoj a zákonitosti jednoho z nejnebezpečnějších skupinových fenoménů. Konkrétní příklady ukazují nejčastější chyby při řešení šikany a jejich možné důsledky. Čtenáři jsou vedeni k samostatnému uvažování o tématu, k promýšlení vlastních zkušeností a podnětů a k jejich následnému porovnání s uváděnými poznatky. Text je doplněn terminologickým a výkladovým slovníčkem a také přehledem vybraných knižních publikací o šikaně. Kniha je určena nejen současným a budoucím pedagogickým pracovníkům, ale i dalším čtenářům, kteří se zajímají o problematiku násilí a šikanování v dětských kolektivech.

      Příběh školní šikany : učebnice pro pedagogické pracovníky
    • Tato publikace provede studenty i ostatní čtenáře teoretickými základy oboru VYCHOVATELSTVÍ. Obsahuje poznatky obecné a sociální pedagogiky, filozofie výchovy, pedagogiky volného času, multikulturní výchovy, ale i učivo z oblasti sociální psychologie, speciální pedagogiky a teorie funkční gramotnosti.

      Vychovatelství. Učebnice teoretických základů oboru (dotisk 2.)
    • Tato publikace provede studenty i ostatní čtenáře teoretickými základy oboru VYCHOVATELSTVÍ. Obsahuje poznatky obecné a sociální pedagogiky, Filosofie výchovy, pedagogiky volného času, multikulturní výchovy, ale i učivo z oblasti sociální psychologie, speciální pedagogiky a teorie funkční gramotnosti. Vychovatelství je atraktivním, ale náročným povoláním, jež klade na své představitele stále nové požadavky a staví před ně nejrůznější výzvy. Zvládat je s profesionálním nadhledem znamená především přenášet poznatky pedagogických a psychologických věd do každodenní výchovné reality. Učit se myslet v pedagogických souvislostech, učit se těžit z pedagogické teorie i praxe, učit se být re?ektivním praktikem: to jsou cíle vysokoškolského vzdělávání vychovatelů. Na pomoc všem studentům oboru vychovatelství připravil sedmičlenný kolektiv vysokoškolských učitelů Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze tuto základní učebnici, která pokrývá podstatnou část pedagogicko-psychologických předmětů oboru.

      Vychovatelství
    • Publikace obsahuje především řadu metod, prostředků, přístupů, resp. nápadů, jak čelit šikanování ve školách. Čtenáři v ní získají informace o tom, jak šikanu odhalit, poznat její formy, její aktéry, jak zjistit její příčiny či jak pomoci jejím obětem. Svůj teoretický základ pak text nalézá v publikaci Školní kázeň – metody a strategie (ISV, 2001). Kniha je adresována především těm, kteří mají se šikanou již praktické zkušenosti, ať jsou to učitelé a ředitelé základních škol, výchovní poradci, školní metodici prevence, školní psychologové či školní speciální pedagogové (etopedi). Užitečné informace v ní však naleznou i studenti oboru učitelství na pedagogických a jiných fakultách připravujících budoucí učitele a vychovatele, studenti středních pedagogických a vyšších odborných škol.

      Prevence a řešení šikany ve škole
    • Žák s problémovým chováním

      • 112 stránek
      • 4 hodiny čtení
      5,0(1)Ohodnotit

      Problémové chování žáků patří ke každodenní realitě škol a školských zařízení. Nelze před ním zavírat oči ani očekávat, že odezní samo nebo že ho vyřeší někdo jiný. Každý pedagogický pracovník – profesionál, ale i každý jiný vychovatel – rodič, prarodič nebo třeba pěstoun, by měl mít o tomto chování a možnostech nápravy alespoň základní povědomí. K němu patří i znalost systému, který v naší zemi zajišťuje institucionální pomoc při řešení problémového chování, ať už jde o záškoláctví, šikanu, vandalismus, zneužívání návykových látek či jiné nežádoucí jevy. Problémové a rizikové chování je velmi mnohotvárné a za jeho konkrétními projevy mohou být rozmanité příčiny. Profesionální intervence není tudíž jednoduchá a často se na ní podílí více odborníků či zařízení. Tato publikace mapuje současný systém institucionální pomoci s cílem poskytnout vychovatelům – v nejširším smyslu tohoto slova – základní přehled. Legislativní rámec, ve kterém tento systém existuje, se však pochopitelně mění, a proto se proměňuje i ona cesta institucionální pomociPrávě s tím by měl čtenář k předložené publikaci přistupovat a případné změny, o nichž informují odborná periodika, registrovat. Je dobré mít na paměti, že vždy existuje řada míst, kam se může obrátit s žádostí o profesionální pomoc ten, kdo si neví rady s konkrétní výchovnou situací.

      Žák s problémovým chováním
    • Skripta, která mají pomoci při dlouhodobé přípravě na společnou část maturitní zkoušky z občanského základu. Testové úlohy byly připraveny obsahově v návaznosti na předpokládané vědomosti studentů a formálně v návaznosti na dlouholetý cyklus přípravných testů, který pod zastřešením Centra pro reformu maturitní zkoušky v posledních letech realizovalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy na českých středních školách. V textu skript se vyskytují testy různého stupně náročnosti, ověřující různé tzv. cílové kompetence v rámci všech tematických okruhů středoškolského učiva.

      Nová maturita. Občanský a společenskovědní základ
    • Publikace obsahuje dvě stěžejní části. Jedna pojednává o kázeňských prostředcích, druhá se zaměřuje na návrh komplexního řešení problematiky školní (ne)kázně. Jádrem celé publikace je druhá část, která zpracovává problematiku kázeňských metod a prostředků. Implicitním poselstvím této knihy je „rehabilitace” kázně. Slovo kázeň u mnoha lidí vzbuzuje odpor a má určitý negativní nádech. Bývá často asociována s potlačováním lidské přirozenosti, podřizováním se vnitřně neakceptovatelným normám, navíc pod tlakem nepříjemného dozoru. Vyslovíme-li slovo kázeň, spoustě lidí se vybaví nepříjemné vzpomínky na školu či zfanatizované členy náboženské sekty, kteří se naprosto otrocky a nekriticky podřizují autoritě vůdce. I když kázeň má pro mnohé lidi poněkud temný, nepříjemný nádech a lidé si ji často asociují s trestem, vězením, rákoskou, omezováním osobní svobody, faktem zůstává, že plní důležité funkce a je podmínkou nejen prosperity, ale i zdravého vývoje jedince a celé společnosti. Kniha je určena především učitelům v praxi a studentům učitelství a vychovatelství. Může však také sloužit rodičům, kteří mají s chováním svých dětí problémy. Informace z ní mohou rovněž čerpat frekventanti doplňkového studia k získání pedagogické kvalifikace.

      Jak předcházet nekázni aneb kázeňské prostředky
    • Školní kázeň : metody a strategie

      • 267 stránek
      • 10 hodin čtení
      3,0(1)Ohodnotit

      Kazeň ve škole je určena zájemcům o problematiku kázně a mravní výchovy ve škole. Kniha je adresována především učitelům základních škol, studentům učitelství a pedagogiky a všem, kdo se zajímají o otázky spojené s výchovou. Publikace se snaží poskytnout učitelům prostředky, metody a strategie ukázňování na teoretickém pozadí problematiky kázně.

      Školní kázeň : metody a strategie
    • Nárys sociální pedagogiky

      • 66 stránek
      • 3 hodiny čtení
      3,9(6)Ohodnotit

      Studijní text určený pro studenty oboru Vychovatelství a Pedagog volného času pojednává o základních cílech a myšlenkách sociální pedagogiky.

      Nárys sociální pedagogiky
    • Téma chování a kázně žáků ve školách je v současné době velice aktuální. Zkušenosti ze školní praxe i výzkumy, které byly v této oblasti realizovány, ukazují, že řada učitelů, a to nejen začínajících, má problémy s udržováním kázně. Nekázeň žáků ve škole představuje jeden z hlavních stresorů učitelského povolání. Fakulty vzdělávající učitele by měly na tuto situaci reagovat jak v oblasti pregraduální přípravy učitelů, tak v rámci kurzů dalšího vzdělávání učitelů. Autor představuje kázeň, respektive nekázeň jako komplexní jev. O kázni pojednává nejen z hlediska teoretického, ale vychází i ze zkušeností učitelů v rámci každodenní školní praxe. Teoretické poznatky jsou doprovázeny řadou příkladů a modelových situací ze školního prostředí. Kniha prezentuje kázeň jako nástroj ochrany žáků a učitelů ve školách. Studenti v ní najdou mj. přehled technik, pomocí kterých lze diagnostikovat projevy školní (ne)kázně. Velká pozornost je věnována faktorům, jež způsobují nekázeň žáků ve škole. Publikace obsahuje popis některých teorií příčin neukázněného chování. V rámci praktické části jsou představeny vybrané techniky modifikace chování. Publikace obsahuje autorův vlastní návrh řešení (ne)kázně ve škole.

      Školní kázeň v teorii a praxi : učebnice pro studenty učitelství