Život a dílo „Vynikajícího doktora“. V současné době se u nás fenomén „Suárez“ čím dál více dostává do popředí filosofického badatelského zájmu. Zatímco většina dosavadních bio-bibliografických pojednání se spíše omezuje na encyklopedickou a fragmentární informaci, je cílem této publikace předložit čtenáři přehled podrobnější a systematičtější. Vedle hlavních životních milníků autor představuje také Suárezovy významné filosofické a teologické doktríny. Jde především o téma vztahu Boží prozřetelnosti a svobodné lidské vůle (tzv. problém De auxiliis), o filosofii zákona, tyranovraždu a téma spravedlivé války.
Daniel Heider Knihy






Druhá scholastika je dnes považována za samostatný kulturně-dějinný fenomén, který je třeba studovat s nemenší intenzitou než antickou nebo středověkou filosofii. Čtenáři předkládaná publikace představuje v česko-slovenském kulturním prostoru první monografické zpracování základních metafyzických otázek jednoho z hlavních představitelů této epochy, španělského teologa, filozofa a právníka Františka Suáreze (1548-1617). Výklad Suárezových názorů je zasazen do kontextu hlavních proudů středověké scholastiky (tomismus, scotismus, nominalismus). Při zkoumání těchto otázek, jakými jsou předmět a povaha metafyziky, pojem jsoucna, transcendentálie, individuace a univerzálie, je využívaná téměř veškerá relevantní sekundární literatura.
Aristotelian Subjectivism: Francisco Suárezs Philosophy of Perception
- 316 stránek
- 12 hodin čtení
Focusing on Francisco Suárez's theory of sense perception, this monograph explores the intricate concept of perceptual intentionality. It delves into both external and internal senses, providing new insights into Suárez's comprehensive framework. The work aims to enhance understanding of how perception functions within his philosophical system, highlighting the significance of intentionality in the act of sensing.
The late-scholastic school of Scotism (after John Duns Scotus, † 1308) left considerable room for disagreement. This volume innovatively demonstrates just how vividly Scotist philosophers and theologians discussed cognitive matters from the 14th until the 17th century. It further shows how the Scotist ideas were received in Protestant and Reformed milieus.