Knihobot

Arnošt Veselý

    Arnošt Veselý
    Vymezení a strukturace problému ve veřejné politice
    Operační systémy II
    Základy lékařské kybernetiky
    Riziková budoucnost. Devět scénářů vývoje české společnosti
    Nerovnosti ve vzdělávání
    Předpoklady úspěchu v práci a v životě : výsledky mezinárodního výzkumu dospělých OECD PIAAC
    • Kniha aktualizuje empirické poznatky z předchozí publikace autorského týmu a doplňuje důležitá témata, která v ní chyběla. Současná publikace přináší další statě zaměřené na vývoj nerovností v povinném vzdělávání, problematiku víceletých gymnázií, nerovnosti při vstupu do terciárního vzdělávání a dopad struktury středního školství na vzdělanostní aspirace žáků. Nově se objevují analýzy zaměřené na nerovnosti v dalším vzdělávání, vzdělávání romských žáků a předčasné odchody ze vzdělávání. Hlavním cílem je reflektovat současnou situaci v České republice z pohledu vzdělávací politiky a předložit alternativy řešení identifikovaných problémů. Publikace se ptá, co jsou vzdělanostní nerovnosti a jak je empiricky zjišťovat, zda český vzdělávací systém slouží stejně všem dětem, a zda víceletá gymnázia efektivně identifikují talenty. Dále zkoumá, kdo je ohrožen předčasnými odchody ze vzdělávání, zda další vzdělávání kompenzuje nerovnosti v počátečním vzdělávání, a jaký vliv má bezplatné vysoké školství na otevřenost vzdělávacího systému. Konečně se zabývá snižováním nerovností v přístupu ke vzdělávání v zahraničí.

      Nerovnosti ve vzdělávání
    • Kniha je určena všem, kteří nějakým způsobem analyzují a vytvářejí veřejnou politiku a hledají podněty pro zdokonalení své práce. V první části pojednává o základech veřejné politiky jako vědní disciplíny – čtenář se v ní dozví, jak tato disciplína vznikala, jaké dokumenty mohou být výsledkem politického procesu (strategie, koncepce, návrh zákona apod.) i jak a podle jakých teorií proces tvorby politiky reálně probíhá. Najde zde také různé návody na to, jak by se veřejná politika měla analyzovat a tvořit a jaké dovednosti a vlastnosti jsou pro analytika veřejné politiky důležité. Druhá část knihy je věnována metodám a metodologii analýzy a tvorby veřejné politiky a je členěna podle základního modelu policy analysis – od vymezení problému, přes návrh a výběr řešení až po jejich implementaci a vyhodnocení. Neopomíjí ani důležitou otázku obecné metodologie výzkumu ve veřejné politice a podává přehled základních metod sběru a analýzy dat.

      Analýza a tvorba veřejných politik: přístupy, metody a praxe
    • Držíte v ruce publikaci, která je součástí trilogie učebních textů o vzdělávací politice. Hlavním důvodem k vydání těchto textů byl vznik specializace "vzdělávací politika" v rámci magisterského oboru veřejná a sociální politika na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze. Studium této specializace je určeno těm, kteří hodlají nalézt své profesní uplatnění v oblasti vzdělávání (ve veřejné správě, v neziskových organizacích, v roli analytiků, konzultantů atd.). Vzhledem k tomu, jakou roli hraje vzdělávání v nastupující společnosti vědění, pevně doufáme, že publikace bude užitečná nejenom studentům veřejné a sociální politiky a podobných oborů, ale že v ní najdou cenné informace a poznatky i lidé, kteří řídí či pomáhají řídit vzdělávací procesy na nejrůznějších úrovních a všichni ti, kdo chtějí pomáhat vytvářet prostředí příhodné pro vzdělávání, tvořivost a inovace.

      Teorie a nástroje vzdělávací politiky
    • Držíte v ruce publikaci, která je součástí trilogie učebních textů o vzdělávací politice. Vedle první části trilogie "Teorie a nástroje vzdělávací politiky" a druhé "Vzdělávací politika České republiky v globálním kontextu" umožňuje tato třetí část hlubší vhled do vybraných problémů vzdělávací politiky. Koncept kapitálu, ať už lidského, sociálního či kulturního je stále významnějším teoretickým rámcem analýz vzdělávacích politik. Celoživotní učení je novým vzdělávacím paradigmatem naší doby. Publikace seznamuje se světovými trendy vývoje vzdělávání všeobecného, odborného, multikulturního i speciálního. Závěrečnou část této publikace tvoří různé aspekty řízení vzdělávání. Najdeme zde kapitoly věnované strategickému řízení na úrovni celé vzdělávací soustavy, vysokých škol i řízení jednotlivé školy či analýze výsledků vzdělávání a to jak z ekonomického, tak kvalitativního hlediska.

      Vybrané problémy vzdělávací politiky