Knihobot

Petra Zelenková

    Petra Zelenková
    Skrytá tvář Baroka: Grafika 17. století v českých zemích; A hidden face of the Baroque: 17th-Century Prints in the Czech Lands
    Písmenovky
    Ars linearis. VIII
    Sbírka univerzitních tezí z Národní knihovny ČR
    Rudolf II. a mistři grafického umění
    Karel Škréta 1610-1674 a univerzitní teze v českých zemích
    • Katalog stejnojmenné výstavy byl připraven k 400. výročí úmrtí císaře Rudolfa II. a zahrnuje reprezentativní výběr 58 grafických listů a knih z majetku Sbírky grafiky a kresby Národní galerie v Praze. Zastoupeni jsou nejvýznamnější mistři grafického umění spojení s pražským císařským dvorem, jejichž práce dosáhly neobyčejné výtvarné kvality.

      Rudolf II. a mistři grafického umění
    • Jedním z mnoha pokladů, které uchovává Národní knihovna ČR v Klementinu, je sbírka univerzitních tezí, jež čítá 526 jednolistů a patří tak k nejobsáhlejším uceleným sbírkám tohoto specifického druhu barokní grafiky na světě. Význam pražské kolekce byl stvrzen v roce 2011 zápisem do registru UNESCO Paměť světa. Záměrem publikace je přiblížit charakter této klementinské sbírky obsahující díla mimořádné kulturněhistorické hodnoty a objasnit nejen problematiku univerzitních tezí obecně, ale také představit široké spektrum malířů i rytců, kteří se na vytváření tezí podíleli. Do katalogové části knihy bylo vybráno s ohledem na pestrost námětů 50 listů, tedy zhruba desetina z celku sbírky. Výběr tak nabízí vhled do osobitého výtvarného jazyka univerzitních tezí a přibližuje nám dnes již nejen časově, ale také myšlenkově dosti vzdálený svět, v němž tyto specifické a exkluzivní grafické listy téměř dvě století existovaly. Publikace obsahuje rovněž komparační obrazový doprovod, anglické resumé, bibliografii, bibliografické odkazy a jmenný rejstřík.

      Sbírka univerzitních tezí z Národní knihovny ČR
    • Ars linearis. VIII

      • 127 stránek
      • 5 hodin čtení

      Sborník odborných příspěvků věnovaných české a evropské kresbě a grafice. Tematicky různorodé texty se zaměřují především na období manýrismu a baroka, některé přesahují uvedená období směrem k umění 19. a 20. stol.

      Ars linearis. VIII
    • Originální knížka povídek, ve kterých všechna slova začínají stejným písmenem. Krátké básničky nebo říkadla, v nichž všechna slova začínají stejným písmenem, nejsou nic tak neobvyklého. Autorce se ale podařilo napsat celou knihu takovýchto povídek. Některé jsou kratičké, jiné mají i několik stran. Každá z povídek však sestává ze slov, která začínají stejným písmenem. Seznámíte se tak například s klisnou Kate, šnekem Šimonem nebo kakajícím králíčkem. Stovka vtipných a originálních povídek a říkanek je určena nejen pro děti.

      Písmenovky
    • První samostatná knižní přehlídka bohemikální barokní grafiky spjaté s historickým územím Koruny české z veřejných a soukromých sbírek představuje hlavní osobnosti a okruhy barokní grafiky českých zemích 17. století. Významně jsou zastoupeny také rytiny prvotřídních německých grafiků, kteří pracovali podle kresebných předloh umělců z českých zemí. Prezentovány jsou rovněž rytiny provedené podle předloh zakladatelů české, moravské a slezské barokní malby – Karla Škréty, Martina Antonína Lublinského a Michaela Willmanna. Rovněž jsou reprodukovány ilustrované tisky, předlohové kresby a měděné plotny, zvláštní pozornost je věnována tzv. univerzitním tezím a grafické výzdobě tištěných disertací.

      Skrytá tvář Baroka: Grafika 17. století v českých zemích; A hidden face of the Baroque: 17th-Century Prints in the Czech Lands
    • Olomoucký umělec Martin Antonín Lublinský (1636–1690) je považován za zakladatelskou osobnost barokního malířství na Moravě. Lublinský také podstatně zasáhl do středoevropské grafické produkce – vedle Karla Škréty byl nejvýznamnějším inventorem grafiky v českých zemích. Kniha podává přehled života a díla M. A. Lublinského a detailně se zaměřuje na jeho tvorbu pro grafiku. Vzdělaný umělec obzvlášť vynikal v navrhování univerzitních tezí – exklusivních rytin, které doprovázely vysokoškolské obhajoby. Tomuto specifickému druhu barokní grafiky je věnována zvláštní pozornost. Stěžejním oddílem publikace je podrobně zpracovaný katalog všech zjištěných Lublinského děl souvisejících s grafikou. Většinou bohaté alegorické kompozice poskytují řadu informací charakteru ikonografického, historického, heraldického, genealogického atd. Lublinského kresebné předlohy často prováděli nejžádanější němečtí reprodukční rytci. Katalog ale představuje také díla rytců působících v českých zemích a umožňuje tak instruktivní náhled do pestrosti středoevropské grafiky 17. století.

      Martin Antonín Lublinský jako inventor grafických listů
    • Linie, světlo, stín

      • 184 stránek
      • 7 hodin čtení

      Publikace se váže k nově otevřenému grafickému kabinetu ve Schwarzenberském paláci. Ve dvou etapách je zde vystaven výběr z mistrovských děl Sbírky grafiky a kresby umění renesance, manýrismu a baroka. Publikace představuje v 60 katalogových heslech významné, a přesto v některých případech méně známé kresby a grafické listy, vybrané týmem kurátorů Národní galerie Praha. Představen je například světoznámý autoportrét Giuseppe Arcimbolda, grafické listy Albrechta Dürera či Rembrandta, kresby a rytiny umělců rudolfinskému manýrismu nebo kresby mistra českého baroka Karla Škréty.

      Linie, světlo, stín