První kniha z rozsáhlého, několikasvazkového monografického projektu věnovaného tvorbě a životu výtvarného umělce a pedagoga Zdeňka Sýkory (narozen 1920 v Lounech), jehož význam už v 60. letech 20. století přesáhl české hranice směrem dále do Evropy, mapuje Sýkorovo grafické dílo, které vznikalo od 60. let do současnosti, téměř výhradně technikou sítotisku, souběžně s tvorbou malířskou.
Jaroslav Vančát Knihy







Poznávací a komunikační obsah výtvarné výchovy v kurikulárních dokumentech
- 31 stránek
- 2 hodiny čtení
Z obsahu: Koncepce výtvarné výchovy v RVP - Pojetí oblasti Umění a kultura - Základní principy výtvarné výchovy v RVP - Rozšíření zaměření výtvarné výchovy - Sémantický přístup k vizuálně obrazným vyjádřením - Pluralita úrovní zobsažnění znaku.
Publikace analyzuje poznávací základy výtvarného projevu v kontextu historie jeho sociálních a kulturních funkcí. Autor ve své práci především upozorňuje na zásadní změnu struktury výtvarného umění v dnešní době a na možnosti využití této proměny k proměně výtvarné výchovy.
Cílem práce je prozkoumat vizuálně obrazné prostředky s představou o jejich neustálém strukturním prohlubování od jejich prapočátků v úsvitu vizuálního vyjadřování lidstva až k vlivu nových médií. K tomu autor navrhuje model, v jehož začlenění je možné chápat vizuální představivost, obrazivost jako zásadní faktor vizuálního vnímání, podmíněný na sociální strukturní úrovni vizuálně obraznými prostředky, které má societa k dispozici. V duchu tohoto přístupu vidíme vývoj vizuálního vyjadřování jako růst, v němž se prvně odhalené prostředky zapojují v dalším vývoji do strukturně členité soustavy dalších vizuálních prvků na několika strukturálních úrovních. Autor věnuje pozornost zejména transformaci obrazové struktury, kterou přinesla moderna a jejím důsledkům pro současné chápání vizuálně obrazného vyjádření v nových médiích.
Záhada hmoty
- 127 stránek
- 5 hodin čtení
Populárně-vědecký výklad vzniku a vývoje vesmíru předkládá čtenáři teorii o problémech makrokosmu i mikrokosmu.
The publication introduces a “pragmatic” approach to visual arts and image creation, examining images as significant social processes rather than merely aesthetic objects. It argues that images are essential for inventing and testing new visual signs necessary for navigating evolving social contexts. This perspective presents visual art, its theory, history, and pedagogy as a coherent system with specific functionality and direction, challenging the notion that art's value lies solely in its lack of focus and its pursuit of aesthetic freedom, as suggested by the Kantian tradition. In this framework, it becomes crucial not only to learn how to use or critique visual signs but also to understand the entire process of their creation and socialization. The examination reveals connections related to Jan Mukařovský's concept of “structure,” proposing a structural view of art's development and its functional integration into society. It presents the image as an evolving structure of visual signs, indicating an increasing complexity of their interrelations, aiming for social cooperation and coordination through unique individual perceptions and cognitions. Keywords: visual art, image, structure, interaction, social cooperation and coordination.
Kniha "Edoardo Villa" spadá do žánru Kultura, umění. Obsahuje 30 stran. Jedná se o počin nakladatelství "Galerie Klatovy / Klenová" z roku 2004. Přejeme příjemné čtení.



