Katalog přestavuje tvorbu známé a současně ve světě znovu objevované české malířky Toyen, která žila od roku 1947 ve Francii. Autorčino dílo je v něm prezentováno v širším kontextu jejích aktivit (skupina Devětsil, československá surrealistická skupina, pařížská surrealistická skupina), v pěti chronologických oddílech, pojmenovaných podle stěžejního díla daného období: Korálové ostrovy, Magnetová žena, Schovej se, válko!, Všechny živly, Nový milostný svět. Každý oddíl zahajuje podrobná biografie, která dokládá, nakolik je její rozmanité dílo úzce propojené s jednotlivými životními etapami. Vedle chronologických kontextuálních studií se texty věnují zásadním tematickým okruhům její tvorby, jakými jsou například erotika, politika, spektákl, alchymie, analogie, knižní tvorba. Autoři katalogu přinášejí pestré a vzájemně se obohacující přístupy, ať už jsou to básníci, doboví svědkové, nebo různě zaměření badatelé nejen z řad historiků umění. Knihu doplňují dosud nepublikované dokumenty a korespondence. Bohatý obrazový doprovod zahrnuje také řadu dodnes nezveřejněných fotografií Toyen.
Annie Le Brun Knihy
Annie Le Brunová byla klíčovou postavou závěrečné fáze surrealistického hnutí. Její tvorba zahrnuje básně, eseje a kritické úvahy o povaze poezie a reality. Le Brunová zkoumá témata jako subverze a slast, často s odkazem na markýze de Sade. Její díla nabízejí pronikavý pohled na vztah mezi uměním, svobodou a společností.


Hyperbola na malé ploše, tak by bylo možno velmi stručně charakterizovat osobitý satirický text Nadsamce Alfreda Jarryho. Nadměrně obdařený, vyvinutý a zdatný nadsamec beroucí na sebe podobu indiána, nadlidské výkony v podobě rychlostního závodu pětikola osazeného lidskými závodníky s lokomotivou, nadčasové vynálezy symbolizované univerzálním palivem Perpetual Motion Food, zajišťujícím výživu závodníků, či elektrickými přístroji testujícími intenzitu lidského citu... Realita roztříštěná na kousky, jež se znovu absurdně spojí v surreálnu na rádoby vědeckém pozadí, po němž defilují postavičky, figury i monstra odhalující a demonstrující činy nemožné, to je zparodovaný mýtus supermana počátku 20. století - Nadsamce Alfreda Jarryho.