Knihobot

Jiří Gold

    17. leden 1936
    Noci dní
    ...in vento scribere
    Skvrny a dotyky
    Samospád samoty
    Ze dna na den
    Červi železa, rez hlíny. Výbor z díla
    • Červi železa, rez hlíny. Výbor z díla

      • 388 stránek
      • 14 hodin čtení
      5,0(3)Ohodnotit

      Jiří Gold patří mezi nejdůležitější a zároveň nejvíc opomíjené autory české poezie po druhé světové válce. Kniha je průřezem celoživotní tvorbou příslušníka silné hiršalovsko-grögerovské generace domácích experimentálních tvůrců konkretistů, ale také básníka-esejisty, jehož úvahy a filosofická tázání jsou nepřetržitě aktuální. Jiří Gold, pro něhož jsou básně „mezerami v mlčení“ (titul výboru z let 1968–85), zcela volně slučuje nespojitelné: bravurně zvládnutý experiment s výsostnou existenciální lyrikou temné metafyzické ražby. Výbor z básnického díla Jiřího Golda Červi železa, rez hlíny je průřezem jednak jeho oficiálně vydanými básnickými knihami, jednak jeho rukopisnými a časopisecky tištěnými texty. Výbor je rozdělený na třináct částí, řazených chronologicky: nikoli podle roku vydání sbírek, ale podle roků vzniku textů, které jsou do sbírek zařazeny. V prvních dvou autorových sbírkách (Nebe jasně zelené, Minotaurus) nejsou texty datovány, proto je v podtitulku kapitoly uveden rok vydání knihy; v následujících osmi sbírkách texty datovány jsou, proto jsou uvedeny roky jejich vzniku. Závěrečný rozhovor s autorem byl publikován v časopise Weles (2007, r. 12, č. 30–31, s. 14–23) a později přetištěn v knize Alena Blažejovská, Radim Kopáč: Popiš mi tu proměnu: rozhovory s básníky (Pulchra, 2010, s. 80–90).

      Červi železa, rez hlíny. Výbor z díla
    • Ze dna na den je sbírkou textů z let 1988–1990, kdy jsem už formou quasideníku pravidelně zaznamenával události, které se mi tehdy jevily jako důležité. Možná jsou to spíš zápisy utkvělých představ, jimiž jsem reagoval na události dotýkající se mého života. Ale může to být i úplně jinak. Zůstane na čtenáři, zda přistoupí na hru „se skutečností“ a zapojí se do ní svou trpělivostí dočíst do konce když ne celou knihu, tedy alespoň některý text. (Autor)

      Ze dna na den
    • Samospád samoty

      • 166 stránek
      • 6 hodin čtení
      5,0(1)Ohodnotit

      Autorova další sbírka obsahuje básnický deník z roku 1987. Základním prvkem veršů je téma lidské samoty a odcizení. V samotě se rozechvívá struna bolestného, vnitřního lidského existencionalismu, kdy člověk volá o pomoc z prostoru plného zhoubných démonů a beznaděje. Tento pocit vychází z tehdejší společenské atmosféry, z níž autor nenachází téměř žádné východisko.

      Samospád samoty
    • Jiří Gold patří k opomíjeným a neprávem zapomínaným tvůrcům velkého a výrazného díla. Od počátečního lyrismu existence, svázaného s všednodenním civilismem, se vyvinul ve svébytného básníka metafyzického přemítání, zatíženého filosofií existencialistické skepse i absurdity. V autora temného i tajemného, jehož sbírky – a mezi nimi také Skvrny a dotyky – jsou kritickou retrospektivou vlastního osudu a zároveň bilancí tragického lidského údělu. Poezie Jiřího Golda byla dosud prezentována v osmi vydaných sbírkách, ale na adekvátní kritickou reflexi a náležité zhodnocení pozice v generaci tvůrců narozených na přelomu 30. a 40. let minulého století (Dvorský, Gruša, Kabeš, Král, Wernisch aj.) básník dosud čeká.

      Skvrny a dotyky
    • Noci dní

      • 114 stránek
      • 4 hodiny čtení
      4,5(2)Ohodnotit

      Autorova třetí sbírka přináší reflexivní poezii, která se snaží postihnout události roku 1991.

      Noci dní
    • Sutě, písky, drtě

      • 100 stránek
      • 4 hodiny čtení
      4,0(1)Ohodnotit

      Šestá básnická sbírka autora, který debutoval v šedesátých letech.

      Sutě, písky, drtě
    • Sbírka Liber sine nomine je dílem renomovaného básníka, který debutoval v roce 1957 a v šedesátých letech publikoval dvě rané sbírky. Již tehdy se ukázal jako lyrik s metafyzickým a existenciálním zaměřením, jehož pohled byl skeptický a pochmurný, reflektující vnitřní i vnější zneklidnění a pochybnosti. V období normalizace byla jeho poezie na dlouhou dobu vyřazena z veřejného prostoru. Texty v Liber sine nomine vznikly převážně v letech 1969–1970, ale zahrnují i pozdější díla. Původ knihy v pookupačním období a normalizaci není jen časovým určením, ale souvisí s unikátní tvůrčí metodou a poetikou, která se od ostatního díla odlišuje. Dobové souvislosti se nejvíce projevují v „kolážovité“ skladbě, kde se objevují citáty z tehdejšího tisku (např. Rudé právo, Lidová demokracie) i politicky neadresné fragmenty (nápisy na zdech kasáren, ulice), které konfrontují každodenní realitu s jazykem krásného písemnictví. Kniha obsahuje DVD s filmem Rafel mai amech izabi almi! a fotografie Aloise Nožičky.

      Liber sine nomine (vyčtené: zaslechnuté: zapsané)
    • Válečné hrůzy i přítomnou všednodennost evokuje sbírka Minotaurus, v níž se Gold prezentuje jako lyrik temné, tvrdé dikce, racionální, skepticko-filozofující typ básníka. Objevují se zde také aktualizace biblických a antických mýtů; vědomý dialog s mýty i tvorbou jiných autorů je stabilním rysem autorovy tvorby. V období 70. a 80. let Gold nesměl publikovat, nepřestal však psát (z jeho experimentální poezie byly zatím publikovány pouze časopisecké ukázky).

      Minotaurus
    • Mezery v mlčení

      • 143 stránek
      • 6 hodin čtení

      Básnická sbírka přinášející výběr Goldovy tvorby z let 1968–1985.

      Mezery v mlčení