Předkládaná publikace chce podnítit takovou edukaci dějin umění, která podporuje reflektivní uvažování o umění a uměleckých dílech a rozvíjí percepční, verbální a hodnotítcí dovednosti studentů na čtyřletých gymnáziích a na vyšším stupni víceletých gymnázií. Smyslem publikace je povzbudit výuku směřující k porozumění nejen vizuálním, ale i dalším kvalitám uměleckých děl.
Publikace předkládá přehled teoretických a empirických studií k aktuálním
tématům české výtvarné pedagogiky a podrobněji se věnuje třem tématickým
okruhům vztahujícím se ke klíčových pojmům vyjadřujícím podstatu výtvarného
vzdělávání: tvořivé (Creative), vyjadřující (Expressive) a inspirující
(Inspirational). V úvodu kniha přináší přehledovou studii, která představuje v
dějinném vývoji výzkumná témata, která spoluvytvářela diskurs výtvarné výchovy
(resp. výchovy uměním) a podílela se na koncipování oboru a jeho dnešní podobě
v České republice. Obsáhleji se pak věnuje problematice tvořivosti. Čtenář zde
najde odpovědi na to, co ovlivňuje tvořivost, jaké podmínky pozitivně
ovlivňují tvořivost dětí a jaké strategie jsou naopak rizikové. Téma
tvořivosti je dále rozvinuto úžeji zaměřenou kapitolou na téma tvořivé
schopnosti a zásady při tvůrčí interpretaci uměleckého díla. Druhá část knihy
se věnuje expresivitě ve výtvarném projevu dětí a dospívajících a představuje
expresivní tvorbu jako předmět výzkumu a teorie ve výtvarné výchově v kontextu
jiných expresivních oborů. Poslední oddíl se věnuje tématu interpretace
uměleckého díla v kontextu výchovy uměním. Pojednává o rozdílném pojetí
interpretace v kontextu historie umění jako vědy a o rozdílných kategoriích, v
rámci nichž umělecké dílo interpretují historikové umění a žáci výtvarných
oborů.