Knihobot

Kateřina Bartošová

    Kateřina Bartošová
    Speciální sourozenci
    ACT jednoduše. Terapie přijetí a odhodlání
    • ACT, tedy Acceptance and commitment therapy, česky terapie přijetí a odhodlání, je jedním z terapeutických směrů tzv. třetí vlny kognitivně-behaviorální terapie, jejímž hlavním autorem je americký psycholog Steven C. Hayes. Popularitu tomuto přístupu zajistil australský psycholog Russ Harris, který dokázal akademický a odborný popis původních tvůrců převést do srozumitelného a prakticky použitelného jazyka. ACT vychází z poněkud nesamozřejmého předpokladu, že psychické utrpení je nevyhnutelnou součástí lidského prožívání a života, protože je spojeno se samotným procesem používání řeči při popisu minulosti, současnosti a budoucnosti. ACT dále předpokládá, že toto psychické utrpení je v mnoha případech prohlubováno a udržováno zcela pochopitelnou snahou se mu vyhnout. Terapie ACT vychází ze zjištění, že se lze naučit, jak na psychické utrpení reagovat způsobem, který nepovede k jeho dalšímu prohlubování a přetrvávání, a že i život, jehož součástí je strach, smutek, deprese, obavy či vztek, může být plný a uspokojující. Cílem přístupu ACT je naučit pacienta či klienta žít naplněný život takový, který je v souladu s jeho vlastními hodnotami. Publikace odpovídá na otázku, jakými prostředky ACT tohoto cíle dosahuje.

      ACT jednoduše. Terapie přijetí a odhodlání
    • Sourozenecký vztah je odpradávna námětem románů, filmů a pohádek. Jedná se o jeden z nejdelších a nejintenzivnějších vztahů, které v průběhu života zažíváme. Přestože zahraniční výzkumy ukazují, že zdraví sourozenci dětí s postižením jsou velmi početnou skupinou (80% dětí s postižením má sourozence), bývá tato skupina dětí často odborníky a dospělými často přehlížena a opomíjena. Kvalitní péče o sourozence dětí s postižením přitom může pomoci předejít psychickým obtížím zdravého dítěte, posílit účinky intervence u dítěte s postižením, zvýšit rodinnou kvalitu života a celkově i posílit kvalitu péče o člověka s postižením v jeho přirozeném prostředí a tak pomoci při transformaci z institucionálního na komunitní systém péče. Kniha si klade za cíl pomoci čtenářům najít způsoby jak případná negativa, která vztah přináší minimalizovat, a naopak vytěžit ze vztahu pro děti, rodinu, i odborníky co největší množství pozitiv. Knihu uvítají odborníci pracující s rodinami dětí s postižením (kliničtí psychologové, pedopsychiatři, poradenští psychologové, speciální pedagogové, sociální pracovníci), rodiče zdravých sourozenců dětí s postižením.

      Speciální sourozenci