Knihobot

Petr Štembera

    Petr Štembera
    H-Posters Collection 2015
    Karel Miler, Petr Štembera, Jan Mlčoch. 1970-1980
    Staré reklamní cedule
    Topičův salon 1894-1899
    Karel Špillar : 1871-1939
    Alfons Mucha - Pavilon Bosny a Hercegoviny na světové výstavě. Alphonse Mucha - The Pavilion of Bosnia and Herzegovina at the World Exhibition

    Petr Štembera patří mezi klíčové postavy českého akčního umění. Byl jednou z vůdčích osobností pražského bodyartového okruhu a od roku 1970 zprostředkovával kontakt s důležitými reprezentanty akčního umění za železnou oponou i uvnitř sovětského bloku. Mezi léty 1970 a 1971 uskutečnil Štembera řadu zásahů do přírodního prostředí, ať už to bylo vymezování lesa nebo proměňování luk umělými prvky, jako jsou provazy a pásy filmů. Štemberovou asi nejvýznamnější land artovou akcí byla Velká louže (1970), v níž se pokusil zarovnat zatopenou pastvinu do tvaru trojúhelníkového klínu. Už při těchto akcích si Štembera začal více uvědomovat své tělo. Zásadním zážitkem pro jeho body artovou tvorbu byl pobyt v Paříži, kde strávil deset dní bez jídla. Zde si uvědomil, jak obohacující může pro člověka být extrémní fyzický a psychický prožitek. Také jóga, kterou Štembera v 70. letech praktikoval, měla nepopiratelný vliv na autorovo rozšířené vnímání vlastního těla. Sklon k asketismu vedl Štemberu na počátku 70. let k celé řadě osobních, velice náročných pieců, které podnikal sám nebo s nejnutnějšími asistenty. Potřeba komunikace ho posléze přivedla k prezentaci performancí před úzkým okruhem diváků, a tudíž k vizualizaci záležitostí, kterými se v nich zabýval.

    artlist.cz / Pavlína Morganová