Knihobot

Vladimir Rostislavovič Kotel‘nikov

    1. leden 1951 – 1. leden 2022
    Hawker Hurricane v SSSR / Aero A-29 a Letov Š-328v - Letadla pro Kumbor
    Spitfire a Curtiss P-40 v SSSR
    Těžký bombardér Tupolev TB-3
    Lisunov Li-2
    Bostony v sssr
    B-25 Mitchell v SSSR a Tupolev SB
    • B-25 Mitchell v SSSR a Tupolev SB

      • 34 stránek
      • 2 hodiny čtení
      3,0(1)Ohodnotit

      B-25 Mitchell byl významnou součástí sovětského Dálkového letectva během druhé světové války. První let tohoto amerického dvoumotorového bombardéru proběhl 19. srpna 1940 a brzy získal bojové jméno na počest generála Mitchella. V září 1941, během jednání v Moskvě mezi SSSR, USA a Velkou Británií, se objevily požadavky na různé typy letadel, přičemž B-25 byl zahrnut do seznamu, který sestavila Správa rozvědky Generálního štábu. Publikace se zaměřuje na verze, dodávky a nasazení tohoto stroje. Tupolev SB, sovětský dvoumotorový bombardér, měl klíčovou roli během občanské války ve Španělsku v řadách republikánského letectva. Jeho úkoly na Iberském poloostrově byly rozmanité, zahrnovaly taktické nálety na pozemní cíle, bombardování měst pod kontrolou povstalců, útoky na nepřátelské lodě, průzkumné akce a námořní hlídky. Díky vysoké rychlosti byly elegantní dvoumotorové jednoplošníky téměř imunní vůči starším dvouplošným stíhačkám, jako byly Heinkel He 51 a Fiat CR.32. I když s příchodem německých Messerschmittů Bf 109 ztratily část své výhody, účastnily se denních bombardovacích akcí až do tragického konce občanské války pro republikány.

      B-25 Mitchell v SSSR a Tupolev SB
    • Bostony v sssr

      • 34 stránek
      • 2 hodiny čtení
      3,5(2)Ohodnotit

      Americký Douglas A-20, v Rusku známý pod britským označením Boston, byl nejpočetnější v zahraničí vyrobený bombardér používaný sovětským letectvem. Během druhé světové války jich v něm sloužilo víc než v USAAF – v rámci Zákona o půjčce a pronájmu bylo do Sovětského svazu dodáno okolo 3000 strojů tohoto typu, které vzlétaly proti pozemním i námořním cílům. Bostony byly nasazovány coby lehké bombardéry, torpédové, těžké stíhací a rychlé dopravní letouny. Ve výzbroji je měla i letectva jiných států, avšak žádné je nepoužívalo v takovém měřítku jako Sovětský svaz. Zde zůstaly v provozu ještě řadu let po válce, a to jak u armádního a námořního, tak civilního letectva.

      Bostony v sssr
    • Lisunov Li-2

      • 50 stránek
      • 2 hodiny čtení
      3,0(1)Ohodnotit

      Rozhodnutí spustit sériovou produkci Douglasova typu v SSSR vykrystalizovalo na jaře 1936. Jedenáctého dubna 1936 vydala Rada práce a obrany (STO) usnesení o zakoupení licence na výrobu DC-3 a do USA se za tím účelem vypravila technická komise v čele s náčelníkem CAGI. Finální smlouvu s Douglasem Sověti podepsali prostřednictvím Amtorgu 15. července 1936. Publikace se věnuje zavádění výroby DC-3/Li-2 v SSSR, vyráběné verze včetně bombardovací. Průběh služby a nasazení během 2. světové války a poválečnou službu včetně exportu. Množství dobových fotografií a barevných bokorysů.

      Lisunov Li-2
    • Těžký bombardér Tupolev TB-3

      • 52 stránek
      • 2 hodiny čtení
      3,5(2)Ohodnotit

      V roce 1925 zadala Zvláštní technická kancelář vojenského výzkumu (Ostěchbjuro, OTB) Ústřednímu aerodynamickému a hydrodynamickému ústavu (CAGI) úkol zahájit vývoj letounu T1-4RT3 s pohonem čtyř motorů Wright T-3. První dispoziční výkres letounu, jemuž CAGI přiřadil označení ANT-6, byl hotov začátkem roku 1927. Představoval celokovový samonosný dolnoplošník s křídlem o velké tloušťce profilu a potahem z vlnitého plechu. Ve své době byl letoun skutečným gigantem – jen kola hlavního podvozku měla dvoumetrový průměr. Prototyp se začal v dílnách CAGI stavět v říjnu 1929. V dokumentech VVS mu náleželo označení TB-3. Do 20. února 1931 se TB-3 vznesl desetkrát – letoun se více opravoval a dopracovával, než létal. Vzorový stroj závodu č. 22 (? 2201) si letovou premiéru odbyl až 27. února 1932, druhý vyrobený kus jej následoval 25. března. První, desetikusovou sérii ve Filách zvládli postavit do 28. dubna, tak aby se letouny mohly zúčastnit prvomájové přehlídky v Moskvě. V druhé polovině 30. let disponovaly VVS nejmohutnějším strategickým bombardovacím letectvem na světě. Koncem 30. let stroj však již beznadějně zastarával. K prvnímu únoru 1940 se v řadách VVS nacházelo 509 TB-3, z nichž 100 nebylo schopných provozu. Sloužily například jako bombardovací, výsadkové, transportní, nosiče stíhacích letounu. Publikace popisuje všechny verze a účast v různých konfliktech včetně II. světové války, kde sehráhli velmi zajímavou roli.

      Těžký bombardér Tupolev TB-3
    • Spitfire a Curtiss P-40 v SSSR

      • 34 stránek
      • 2 hodiny čtení
      3,0(2)Ohodnotit

      Během Druhé světové války dodali Spojenci, Sovětskému svazu tisíce letadel. Tato významná pomoc pomohla jeho letectvu nahradit obrovské ztráty letadel během gigantických operací na Východní frontě. Sověti si této pomoci velmi cenili. Tato publikace popisuje zkoušky, dodávky a bojové nasazení Spitfirů a Cutissů P-40.

      Spitfire a Curtiss P-40 v SSSR
    • První část publikace se věnuje dodávkám a nasazení všech verzí letounu Hawker Hurricane v SSSR. Druhá část popisuje vznik a použití plovákových letounů Aero A-29 a Letov Š-328v na střelnici protiletadlového dělostřelectva naši armády v Jugoslávii ve třicátých letech minulého století.

      Hawker Hurricane v SSSR / Aero A-29 a Letov Š-328v - Letadla pro Kumbor
    • This book is about the fate of British and American aircraft that came to Russia prior to 1941, and their influence on aviation and aircraft production in the country. The book was written on the basis of materials from various archives and museums, and contains a large number of illustrations, some of which are used for the first time.

      British and American Aircraft in Russia Prior to 1941
    • The ongoing debate about the impact of Soviet allies' arms and material deliveries during World War II continues to generate numerous publications, even 70 years post-war. This exploration delves into the significance of these contributions in the context of the Red Army's victory, highlighting the complexities of wartime alliances and their lasting implications on historical narratives.

      Lend-Lease and Soviet Aviation in the Second World War
    • The book offers an in-depth analysis of air power's deployment in Soviet Central Asia during the inter-war period. Utilizing Russian-language sources and photographic archives, it uncovers the strategic and operational aspects of aviation in this region, providing a unique perspective on military history and the evolution of air warfare in the Soviet context.

      Soviet Military Aviation in Central Asia 1917-41