Knihobot

Magdalena Juříková

    Magdalena Juříková
    Jan Ságl
    Tono Stano
    Josef Žáček - Anticorps
    Karel Nepraš
    Karafiáty a samet. Cravos e veludo. Carnations and velvet
    Tono Stano
    • Devatenáctý svazek edice Fototorst. Tono Stano (* 24. 3. 1960 ve Zlatých Moravcích na Slovensku) patří k nejznámějším fotografům své generace. V letech 1975–79 studoval na Střední uměleckoprůmyslové ąkole v Bratislavě, 1980–86 na pražské FAMU. Během studia v Praze se svými slovenskými kolegy z FAMU doslova vtrhl do českého prostředí inscenovanými snímky s výraznou pohybovou a metaforickou složkou, které částečně ovlivnilo umění performance. Z této „slovenské vlny“ se Stano stal nejvýraznějąí osobností v obou dnes již odděleně se vyvíjejících kulturách – slovenské i české –, i když zůstal trvale usazen v Praze. Od hravé nevázanosti a nadsázky svých počátků se postupně dopracoval k brilantním černobílým snímkům, v nichž ženský akt zpracovává světlem a stínem do téměř abstraktních tvarů, které provokují tajemnou neurčitostí. Začátkem 90. let inscenoval první akty v přírodě a tento zájem se mu pak stal náplní po zbytek celého desetiletí. Dosud neukončený volný cyklus aktů v přírodě zveřejnil na výstavě s názvem Fascinace (2001). Autorkou doprovodné studie je historička umění Magdalena Juříková (* 1956), po řadu let kurátorka Sbírky moderního sochařství Národní galerie v Praze. V současnosti pracuje v pražské Galerii Zlatá husa, zabývá se uměním klasické moderny a soudobou tvorbou.

      Tono Stano
    • Katalog výstavy, která hledala podobnosti a paralely převratných událostí v Portugalsku a Československu (karafiátové revoluce v roce 1974 a sametové revoluce roku 1989). Obě země mají zkušenost přechodu od totalitního režimu ke svobodě. V obou zemích se doba před a po revolučních změnách odrazila i ve výtvarném umění. Výstava i katalog tak představuje široký soubor uměleckých děl, která vznikla v Portugalsku i Československu v kontextu let 1968-1974-1989 a jež nějakým způsobem reflektovala převratné události doby a proměny společnosti.

      Karafiáty a samet. Cravos e veludo. Carnations and velvet
    • Josef Žáček - Anticorps

      • 72 stránek
      • 3 hodiny čtení
      5,0(1)Ohodnotit

      Tvorba malíře Josefa Žáčka má hluboce sociální a politický kontext. V současnosti kriticky reaguje na skryté i otevřené manipulace masmédií, otázku terorismu a na situaci vyvolanou uprchlickou krizí v Evropě. V publikaci ANTICORPS mimo jiné umělec ukazuje svět jako každodenní mechanismus lidského konání, stereotypů, standardních úkonů.

      Josef Žáček - Anticorps
    • Tono Stano

      • 113 stránek
      • 4 hodiny čtení
      5,0(1)Ohodnotit

      Tono Stano (* 1960) patří mezi nejznámější fotografy působící ve středoevropském kontextu. Už během studií si vypracoval charakteristický rukopis vycházející z inscenované fotografie, v níž je hlavním prvkem lidské, zejména ženské tělo. Publikace, která doprovází retrospektivní výstavu v Galerii hlavního města Prahy, představuje průřez tvorbou Tona Stana - kromě figurálních kompozic zachycuje experimentální série, konceptuální fotografie i portréty vzniklé ve spolupráci s filmovým festivalem.

      Tono Stano
    • 32. svazek edice Fototorst. Jan Ságl (*1942 v Humpolci) patří k průkopníkům barevné fotografie v Čechách. Zabývá se jí od roku 1979 a už tehdy prokazoval legitimitu tohoto média navzdory většinovému přesvědčení o jedinečných výtvarných možnostech černobílého snímku. Veřejnost zná nejblíže jeho krajinářskou tvorbu: krajinu s pamětí, zkoušenou a využívanou lidmi, s obdělanými poli i zbytky zaniklých civilizací, kulturními památkami i změnami. Vedle krajiny vyhledává Ságl nenápadná zákoutí kulturních metropolí, zejména Paříže. Jako spolupracovník mezinárodních agentur a časopisů je neustále na cestách. Jeho volná tvorba se vyvíjela v kontaktu s výtvarným děním, kterého byl zprvu účasten jako fotograf ve výtvarných časopisech a později do něj sám přispěl účastí na výtvarné podobě koncertů psychedelických kapel, které uskutečnil se svou manželkou, výtvarnicí Zorkou Ságlovou.

      Jan Ságl
    • Pražská Pallas a moravská Hellas 1902

      • 223 stránek
      • 8 hodin čtení
      4,0(2)Ohodnotit

      V roce 1902 navštívil Prahu a Moravu francouzský sochař Auguste Rodin. Tato cesta, spojená s jeho tehdy největší zahraniční výstavou, byla důležitá nejen pro sochaře samotného, ale zanechala nesmazatelné stopy i v místě návštěvy. Byla zásadní pro tehdejší generaci malířů a zejména sochařů, kterým pomohla ujasnit si cestu k modernímu výtvarnému směřování, a předznamenala také budoucí orientaci naší výtvarné scény na francouzské umění. Z toho, co tehdejší umělecká a společenská elita považovala za důležité této významné návštěvě ukázat, lze navíc usuzovat mnohé o prioritách a charakteru české společnosti na počátku 20. století. Publikace se poprvé systematicky věnuje doprovodnému programu, který byl pro Rodina připraven. Na základě nového studia archivních pramenů (časopisů, korespondence, osobních archivů aj.) se snaží rovněž zmapovat důvody, proč přijel Auguste Rodin na Moravské Slovácko, kde navštívil Výstavu slovenských a moravských výtvarných umělců v Hodoníně a kde u příležitosti jeho návštěvy proběhla téměř „celoslovácká“ slavnost. Publikace doprovázející stejnojmenný putovní výstavní projekt (2022–2024) vznikla ve spolupráci s Galerií hlavního města Prahy, Moravským zemským muzeem v Brně a Galerií výtvarného umění v Hodoníně.

      Pražská Pallas a moravská Hellas 1902