Knihobot

Libuše Ludíková

    19. listopad 1957
    Libuše Ludíková
    Žité zkušenosti rodin dětí s těžkým kombinovaným postižením
    Problematika kvality života osob se speciálními potřebami
    Vybrané faktory
    Pohledy na kvalitu života osob se senzorickým postižením
    Kvalita života osob se speciálními potřebami
    Znevýhodněný žák
    • Znevýhodněný žák

      • 224 stránek
      • 8 hodin čtení
      5,0(1)Ohodnotit

      Odborná publikace renomovaných autorů reaguje na významné legislavně-správní i metodické změny v našem školství a také na potřebu podpůrných opatření u dětí, které se potýkají při vzdělávání s různými potížemi a deficity, což může vést – mimo jiné – ke specifickým poruchám učení a chování.​ Kniha je přínosem nejen pro speciální pedagogy a psychology, ale především pro učitele mateřských škol a prvního stupně běžných škol, stejně jako pro studenty pedagogických oborů. Dozvědí se vše podstatné o dopadu tohoto typu postižení na vzdělávání dětí předškolního a mladšího školního věku a o jejich diagnostice a intervenci. Přidanou hodnotou knihy je diagnostická příloha, která je přehledně zpracovaná tak, aby podle ní mohli nejen poradenští pracovníci, ale i učitelé ohodnotit jednotlivé dílčí funkce (např. percepční, kognitivní nebo motorické), jejichž deficit může vést ke specifickým poruchám učení a chování. Tento materiál, standardizovaný na populaci českých žáků, nebyl dosud nikde publikován.

      Znevýhodněný žák
    • Publikace se zabývá problematikou kvality života osob se speciálními potřebami. Prezentovány jsou zde výsledky výzkumů, které v této oblasti byly realizovány pracovníky a studenty Ústavu speciálněpedagogických studií Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci v rámci řešení projektu č. PdF_2013_006 "Výzkum kvality života jedinců se speciálními potřebami". V jednotlivých kapitolách této publikace jsou uvedeny základní výsledky prováděných šetření, které jsou orientovány na kategorie osob se zrakovým, sluchovým, tělesným a kombinovaným postižením, ale i autismem, a to z hlediska psychologického, sociálního nebo například z hlediska uplatnění na trhu práce

      Kvalita života osob se speciálními potřebami
    • Cílem publikace je přiblížit čtenářům vhled na kvalitu života jedinců se senzorickými postiženími, a to v různých obdobích života a z rozličných pohledů zainteresovaných osob, tedy jak klientů samotných, pečujících osob, speciálních pedagogů, tak i poradenských pracovníků.

      Pohledy na kvalitu života osob se senzorickým postižením
    • Práce vznikla na základě dlouhodobé výzkumné činnosti realizované na Ústavu speciálněpedagogických studií PdF UP v Olomouci. Problematika kvality života osob se speciálními potřebami je zde zkoumána z rozličných úhlů pohledu. Skupina osob se speciálními potřebami je široce heterogenní, což se sebou přináší nutnost analýzy kvality života s ohledem na specifika, která jednotlivé kategorie postižení přináší. V práci jsou prezentovány některé z výzkumů, které ukazují na problematiku kvality života vybraných skupin osob se speciálními potřebami.

      Vybrané faktory
    • Publikace navazuje na monografie, které byly vydány v minulých letech a přináší další výsledky dlouhodobého výzkumu kvality života osob se speciálními potřebami, jenž výzkumný tým realizuje již řadu let na Ústavu speciálněpedagogických studií Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. Cílem monografie bylo seznámit odbornou i laickou veřejnost s novými pohledy na oblasti, které ovlivňují kvalitu života osob se speciálními potřebami. Publikována byla šetření, která se dotýkala dosud nezkoumaných faktorů, jež mají vliv na kvalitu příslušných skupin osob se speciálními potřebami.

      Problematika kvality života osob se speciálními potřebami
    • Cílem publikace je přiblížit žité zkušenosti rodin dětí s těžkým kombinovaným postižením na základě teoretické analýzy odborných zdrojů i původního výzkumného šetření. Do výzkumného souboru bylo zařazeno 11 účastníků, s nimiž byly realizovány polostrukturované rozhovory. Další data byla získána z případových studií dětí a jejich dokumentace. Data byla analyzována prostřednictvím metodiky van Manenovy analýzy žitých zkušeností. Výsledky výzkumu zahrnují identifikaci čtyř témat, která byla označena jako "ztráty a omezení", "náročná péče", "proměny žitých zkušeností" a "zkušenosti rodin s podporou". Výsledky teoretické analýzy i výzkumné studie byly diskutovány především vzhledem k možnostem zlepšení kvality odborné podpory rodin prostřednictvím konkrétních návrhů a intervencí.

      Žité zkušenosti rodin dětí s těžkým kombinovaným postižením
    • Publikace se zabývá problematikou kvality života vybraných skupin osob se speciálními potřebami. Prezentovány jsou zde výsledky výzkumu, který byl řešen na Ústavu speciálněpedagogických studií Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. Práce je zaměřena na jedno z významných témat soudobé speciální pedagogiky, na problematiku pojetí kvality života osob se speciálními potřebami, na kterou je nahlíženo jak subjektivním pohledem samotných osob se speciálními potřebami, tak i na základě zjištění odborníků, kteří s těmito osobami pracují. Vedle výsledků získaných v rámci výzkumu jsou ve dvou posledních kapitolách naznačeny další oblasti, kterým je třeba se v budoucnosti věnovat - použití moderních pomůcek a kvalita života těch, kteří s osoba se speciálními potřebami pracují.

      Výzkum kvality života vybraných skupin osob se speciálními potřebami