Podtitul: Od manýrismu k protireformaci Renesanční Řím počátku 16. století byl vzkvétajícím kosmopolitním centrem křesťanství, vědy i umění. V květnu 1527 však bylo město dobyto vojsky císaře Karla V. Vyplenění Říma připadalo mnoha současníkům jako výraz Božího hněvu nad zkažeností a úpadkem církve. Vynikající kniha francouzského historika umění A. Chastela se znovu vrací k tomuto datu, které se stalo osudným Římu a renesanční kultuře, vyvolalo katolickou reformu, a znamenalo tak konec jednoho způsobu života a začátek nového. Chastel událost interpretuje jako kulturní a umělecký fenomén a pozorně si všímá traumatického kontrastu mezi vzkvétajícím světem renesančního umění a velkolepých staveb a proměnou tohoto světa po vyplenění Říma. Kniha nás provádí prostředím nejslavnějších římských umělců, mezi nimiž vynikali Raffael a Michelangelo, a jejich mecenášů, všímá si však rovněž dobového literárního kontextu a dalších důležitých souvislostí.
André Chastel Knihy







Kromě 64 barevných reprodukcí Giottových obrazů, úvodní studie o malířově osobnosti a díle, výňatků z kritik a životopisných údajů přináší publikace chronologický a ikonografický seznam všech obrazů, které Giotto namaloval nebo které se mu připisují. Součástí je i názvový a topografický rejstřík.
Šest studií známého francouzského historika umění sebraných v toto svazku je členěno do dvou tématických oddílů. V prvních třech studiích se autor zabývá mnohovrstevnatou osobností renesančního umělce Leonarda da Vinci a jeho vědami o malířství, ale také nutnými mezerami jeho tehdejšího poznání. V části druhé jsou uvedeny tři Chastelovy studie o problematice gesta v umění, jíž věnoval velkou pozornost na svých seminářích i v řadě jeho odborných textů. Pomocí příkladů od antiky až po 20. století zkoumá znaky této nonverbální komunikace a snaží se ukázat, co vše z nich můžeme v dnešní době vyčíst a kde naopak skrývají rizka takovéto interpretace.
Seurat
Souborné malířské dílo
"Two of Leonardo's notebooks, having been officially lost since 1830, were rediscovered in the Biblioteca Nacional, Madrid, in 1965... On the basis of the wealth of new material in the notebooks, a group of the world's leading Vincians contributed to a reassessment of the many facets of Leonardo's genius, a large-scale collection of essays, which was published as The Unknown Leonardo. The present book...is reprinted in smaller format from that voluminous work"--from Introduction (page 7)
Studies Leonardo's artistic theories and the works produced during the most prolific period of Leonardo's artistic achievement--the Mona Lisa, Virgin of the Rocks, Last Supper, Sala della Asse, Cartoon of St. Anne, and Battle of Anghiari
Leonardo on Art and the Artist
- 288 stránek
- 11 hodin čtení
Here is a complete picture of the techniques and working philosophy of one of the greatest artistic geniuses of the Renaissance. Assembled by a brilliant scholar from Leonardo's own writings--Notebooks and The Treatise on Painting--as well as his artistic production, the book offers a carefully balanced view of the artistÕs intellectual growth. Drawing on all the relevant writings, and rectifying many errors made by previous scholars, this work differs from earlier studies in its systematic grouping of the passages of Leonardo's writings concerning painting. In organizing the materials, the editor focuses on problems of interpretation; the result is the direct opposite of a simple anthology, offering instead a reconstruction of the underlying meaning of Leonardo's words. For each section, noted French art scholar André Chastel has provided an informative introduction and notes, and substantial bibliographic and reference materials for the book as a whole. More than
Leonardo da Vinci
Leben. Werk. Epoche