Knihobot

Jacques Heers

    6. červenec 1924 – 10. leden 2013

    Jacques Heers byl francouzský historik, který se zaměřoval na středověk. Jeho dílo se vyznačuje podrobným zkoumáním společenských struktur a každodenního života ve středověkých městech, zejména v Itálii. Heers přistupoval k historii s kritickým pohledem, zpochybňoval zavedené narativy a snažil se odhalit méně známé aspekty minulosti. Jeho práce nabízejí nový pohled na to, jak lidé žili, vládli a jak se jejich společnosti vyvíjely v tomto klíčovém období.

    Jacques Heers
    Le travail au moyen age
    Vom Mummenschanz zum Machttheater
    Marco Polo
    Pluriel: Esclaves et domestiques au Moyen Âge
    Svátky bláznů a karnevaly
    • Kniha francouzského medievalisty Jacquese Heerse je věnována středověké karnevalové kultuře a středověkému vztahu k zábavám a slavnostem. Rozsáhlou pozornost autor věnuje církevním slavnostem a jejich významu pro každodenní prožívání křesťanské víry. Vedle svátků a slavností, které stály na pomezí mezi laickou a církevní kulturou, ale ve středověku existovaly i ryze světské slavnosti, svátky bláznů, karnevaly, jimž věnuje Heers největší pozornost. Na základě především francouzských pramenů se mu podařilo zachytit jejich pestrou podobu, v níž někdy dominovaly děti, jindy naopak tělesně postižení či blázni. Samostatnou pozornost pak věnuje kategorii blázna, i dvorského blázna, ve středověké společnosti, jež této postavě často přisuzovala divotvorné a magické vlastnosti.

      Svátky bláznů a karnevaly
    • L'historien, à juste titre, condamne l'esclavage, mais le voit volontiers dans un passé lointain ou dans un contexte colonial. Le marchand d'esclaves est étranger ou conquérant. Comment en admettre la pratique dans son propre passé ? Avons-nous un seul livre sur l'esclavage en pays musulmans ? Sur les chasseurs et les convois de captifs noirs vers les comptoirs de l'Islam ? Le sordide trafic des négriers sur les côtes occidentales d'Afrique n'aurait jamais pris une telle ampleur sans les mercantis maures ou noirs, sans les potentats de l'Intérieur qui razziaient et jetaient sur les marchés des troupes de malheureux prisonniers. Et en occident ? Entre chrétiens même ? Nos manuels n'en parlent pas : reflet d'une éthique, d'une gêne aussi. Pourtant l'esclavage a bel et bien existé, pour les femmes surtout, amenées d'Orient, domestiques en Italie, en Espagne et en Provence. Un phénomène qui marque la société en profondeur, impose une teinte particulière aux rapports humains, suggère une autre idée de la ville médiévale du Midi.

      Pluriel: Esclaves et domestiques au Moyen Âge