Dyslalie
- 195 stránek
- 7 hodin čtení







Publikace je věnována metodám a způsobům komunikace osob s vadami sluchu a je určena především speciálním pedagogům. Druhé vydání knihy, která se zabývá prostředky dorozumívání sluchově postižených v závislosti na závažnosti postižení a s přihlédnutím k individuálním schopnostem a potřebám. Značná část textu je o tvorbě a rozvoji orální řeči a metodice tvoření jednotlivých hlásek. Základní informace pro výchovné a vzdělávací pracovníky
Přehledový text o problematice stárnutí je určen zaměstnancům sociální sféry, kteří pracují se seniory v nepříznivé sociální situaci a s nízkou mírou soběstačnosti. První část představuje teoretický základ pro profesionální práci se znevýhodněnými seniory, který může být využit i v rámci odborného poradenství. Druhá a třetí část nabízí systematický přehled dílčích aspektů péče v sociálních a zdravotních službách, v domácím prostředí i v rezidenční péči. Sociální situace a míra soběstačnosti se u této skupiny klientů úzce pojí se zdravotním stavem, proto poslední část knihy shrnuje základní informace o zdravotní problematice osob vyššího věku v rozsahu kompatibilním s profesí sociálního pracovníka.
Dyslalie nebo-li patlavost, případně také psellismus, souborně označuje vývojové poruchy či vady výslovnosti. Odlišuje se od fyziologické, nesprávné výslovnosti předškolních a raně školních dětí, neboť se jedná o vadný mluvní stereotyp, kdy nedochází k spontánním korekcím. Příčiny patlavosti mohou být exo- i endogenní: kromě negativních sociálních vlivů se může jednat např. o dědičnou vadu, vrozené dispozice, patologii mluvních orgánů či postižení související s vývojem výslovnosti. Kniha přináší ucelený pohled na dyslalii, teoretický i praktický. Kniha popisuje význam řeči a správné výslovnosti, fyziologický i sociální základ výslovnosti, její vývoj, prevenci vad a poruch, ale samozřejmě také vznik a diagnostikování těchto poruch. Pozornost je věnována logopedické nápravě a odstraňování dyslalie. Podrobně je popsána metodika vyvozování a korekce jednotlivých hlásek. V závěru nechybí přehled možností využití logopedických pomůcek - sond, seznam doporučené literatury a terminologický slovník. Určeno logopedům a speciálním pedagogům, ale uvedené informace mohou být přínosné i pro dětské psychology, pedagogy a rodiče dětí s nesprávnou výslovností.