Zajímavé české a slovenské železniční mosty
- 43 stránek
- 2 hodiny čtení






Publikace vznikla výběrem nejzajímavějších mostních staveb z předchozích dvanácti dílčích brožurek pokrývajících jednotlivé oblasti Moravy, dále Čech a posléze Prahy a Brna. Autor rovněž čerpal ze svých dvou dřívějších publikací : o železničních mostech ČR a dřevěných mostech ČR.Podle jednotlivých oblastí je publikace rozdělena do šesti částí o mostech moravských a šesti částí o mostech českých.
Třicetistránková publikace uvádí snímky sto sedmdesáti dvou mostních objektů zajímavých svou konstrukcí, barevností, umístěním, výzdobou, polohou nebo historií. Jde samozřejmě o stavby významné jako je Zemská brána u Bartošovic, patrový železniční most v Bernarticích, Tyršův most v Doudlebech, secesní most v Hradci Králové, barokní most v Kočím-Topole, pevnostní most v Josefově, nebo přehradní most v Lese království. Pozornost je věnována i menším stavbám, méně významným jako je průkopnický most u divadla v Litomyšli, most z červeného kamene se sochami v Libštátě, nebo Jurkovičův zdobený most v Novém Městě nad Metují. Originální je pardubická cyklistická částečně krytá dvoulávka v Polabišti, nezajímavý není ani nový dřevěný krytý most ve Špindlerově mlýně s oknem ve střeše. Z Přelouče a Předměřic jsou snímky mostů jezových, ze Svitávky pak most z německé protektorátní dálnice z Vratislavi do Vídně. Publikace je doplněna snímky z osmnácti měst majících ve znaku most.
Řada železničních mostů je velmi těžko přístupná, některé přístup zcela vylučují. Na druhé straně stavba železničního koridoru a opravy dalších tratí si nové stavby přímo vynutily. Raritou je část železničního mostu v Kolíně nad Labem, která se zvedá při průjezdu remorkéru. Most v Oldřichově si svým tvarem vysloužil název "velbloudí" nebo "dvouhrbý", uvedeny jsou samozřejmě historické kamenné viadukty v Brně a Karlíně, řada velkých kamenných mostů je již mimo provoz: v Horním Slavkově, v Horkách nad Jizerou nebo v Břeclavi. Z Holkova a Velešína jsou uvedeny mostky z koněspřežky, z Veselí nad Moravou je představen model železničního mostu, který se zvedal při průjezdu lodí. Ze Střekova je most patrový, z Jezernice snímek viaduktu v noci slavnostně osvětlovaného. Publikace je doplněna orientační mapkou rozmístění jednotlivých staveb.
Třicetistránková publikace se stodvaceti barevnými snímky mostních objektů zajímavých svou konstrukcí, barvou, historií nebo polohou z Karlovarského a Plzeňského kraje uvádí např. snímek patrového kamenného mostku z Rabí, obnovený dřevěný krytý most z Radošova-Kyselky, Červený most z Nepomuku, hradní most s goticky lomenými oblouky z Velhartic, které mají most i ve svém znaku - podobně jako Bělá nad Radbuzou, kde je památný most s šesti sochami. Z Oloví je výjimečná mostní socha pokrytá rzí, z Liběšovic uvádí brožurka most z železničního vagonu, z Podhradu-Všeboře je železobetonový most zatopený v jesenické přehradě, ze strusky je parkový most u Dobříšského zámku, most u bečovského zámku je bohatě zdoben sochou i květinami. Obnovený je Karlův most v K.Varech, odkud uvádí knížka rovněž zcela nový most pražský a bohatě zdobený most u hotelu Richmond. Publikace uvádí rovněž snímky mostů zmizelých (z Čižic, Štěnovic) nebo nepoužívaných (Sokolov).
Padesátistránková publikace obsahuje snímky 172 dřevěných mostů České a Slovenské republiky, které jsou zajímavé svým zastřešením, svou historií, konstrukcí, způsobem ochrany (např. zvedáním při povodni). Jsou uvedeny zejména dřevěné mosty památné jako např. v Kočím, Černvíru, na hradě Pernštejně, ve Vejprnicích, dřevěný krytý most se čtyřmi obchody v Dolním Kubíně, krytý most s průnikem dvou střech v Bystré nad Jizerou, nejdelší dřevěný krytý most ve střední Evropě zdobený květinami v Kolárovu. Uveden je rovněž památný, zcela obnovený most přes Ohři v Radošově-Kyselce. Raritou je rovněž dřevěný krytý japonský most v parku betliarského kaštielu. Nechybějí ani moderní obloukové mosty v Donovalech, Valašském Meziříčí, v Kraslicích.
Ze Soutic je uveden most, který se při povodni zvedá - podobně jako lávka v Berouně nebo část železničního mostu v Kolíně, z Veltrus je most se sfingou nebo jiný s Laudonovým pavilonem, nechybí ani železobetonový most se čtyřmi sochami živlů z Křince, nová zavěšená lávka ze Strakonic, záplavový mnohaobloukový kamenný most z Loun, z Konopiště je zámecký most, pod jehož oblouky jsou ustájeni medvědi, v Kačině je Platanový most se soškami delfínů. Velké mostní stavby jsou v Dobřichovicích. Z Borovska je snímek velkého dálničního mostu zatopeného v přehradní nádrži. Zmíněny jsou rovněž mosty jezové z Poděbrad, Brandýsa, Nymburka, Kostelce. Nechybějí ani velké mosty dálniční z Poděbrad, Chválovic, velká nová lávka je v Kolíně, nebo památné mosty v Obříství či Kralupech.