Knihobot

Jiří Smrž

    5. listopad 1990
    Symphonic Stalinism
    Eurydika v uhelném dole
    Podíl cechmistrů na správě pražských měst v raném novověku
    Josef Kábrt. Novoročenky 1969-1989. Volná grafika 1945-1989
    Cechy v pražských městech od prvních zpráv ve 13. století až do jejich zrušení v roce 1860
    • Monografie zodpovídá otázku, do jaké míry (a zda vůbec) se podíleli představení městských cechů – cechmistři, na politickém a správním životě pražských měst v 16.–18. století. Kniha je rozdělena do dvou částí – textové a přehledové (tabulky). V první části jsou představeny rozšířené pamětní zápisy o obnovách městských rad coby ústřední pramen vedeného výzkumu, zároveň je rozebrána jejich výpovědní hodnota, možnosti studia a jeho limity. Autor byl za tuto knihu oceněn Cenou Josefa Hlávky!

      Podíl cechmistrů na správě pražských měst v raném novověku
    • Eurydika v uhelném dole

      • 61 stránek
      • 3 hodiny čtení
      3,0(1)Ohodnotit

      Smržovy verše jsou většinou psány volným veršem, v němž je položen důraz na práci s jazykem. Autor důsledně odděluje poezii od svých písňových textů: jeho výraz někdy sklouzne až do expresivní polohy, jednotlivá vyjádření v sobě často nesou až příliš složitou strukturu, jež předpokládá znalost orientace v různých náznacích či básnických licencích. Zdá se, že pro autora je nejvlastnější oblast intimních a lyrických reflexí, dokáže však také zachytit náladu a atmosféru různých evropských míst a měst (patrně nejvíce ho v tomto případě ovlivnila Velká Británie), která navštívil. Nejpozitivnějším rysem této sbírky patrně zůstane Smržova snaha zazanamenat pocity hluboké naděje nebo vnitřního očištění, které mnohdy již úzce souvisí nebo dokonce i přecházejí do křesťanských motivů.

      Eurydika v uhelném dole
    • Symphonic Stalinism

      • 187 stránek
      • 7 hodin čtení

      The Soviet system of rule that developed under Stalin featured management of the arts by political authorities, and the main doctrine inspiring and justifying this activity was ßocialist realism." The definition of socialist realism emerged through a fluid process, marked by twists and turns and at times even contestation, in which critics, scholars, and creators alike gave the doctrine practical meaning. Jirí Smrz's Symphonic Stalinism tells this story for music, and the author examines it in much greater detail than any other scholar before him. In the process, Smrz emphasizes the crucial role played by musicologists, which was probably unique in the history of that discipline internationally.

      Symphonic Stalinism