Knihobot

Robert Mara

    1. leden 1980
    Elektrické vozy Ečs, aneb, Průkopníci v Pražském metru
    Elektrické vozy 81-71, aneb symbol budování pražského metra
    Tatra T3 1960 - 2000. 40 let tramvají Tatra T3
    Tramvaj s číslem 6102
    Projekt R1 aneb Vozidlo, které nedostalo šanci
    Tramvaje tatra t2
    • Tramvaje tatra t2

      • 392 stránek
      • 14 hodin čtení
      5,0(2)Ohodnotit

      Rozsáhlá monografie dnes již legendárních tramvají Tatra T2 vyráběných vagónkou Tatra Smíchov v letech 1957 až 1962. Publikace obsahuje unikátní informace o vývoji, stavbě a zkouškách prototypů, průběhu sériové výroby a dále provozu v jednotlivých městech, kterému je věnována nejobsáhlejší čtvrtá kapitola. Závěr publikace tvoří názorně zpracovaná kapitola o technické části vozů rozdělená na mechanické a elektrické skupiny a dále na nejrozšířenější úpravy provozovatelů. Knihu doplňuje základní elektrické schéma tramvaje T2 (el. výzbroj TR36).

      Tramvaje tatra t2
    • V roce 1967 bylo přistoupeno k výstavbě podzemní dráhy (metra) v hlavním městě tehdejšího Československa Praze. Na základě výběrového řízení byly vybrány dvouvozové rychlodrážní jednotky R1, navržené ČKD Praha. Během krátké doby let 1968 až 1971 následoval vývoj a konstrukce nového vozidla. V letech 1970 až 1971 byla v blízkosti budoucího depa metra Kačerov vybudována krátká zkušební trať pro vyzkoušení dvou prototypů, jejichž provoz zde začal v květnu 1971. Počátkem roku 1971 však došlo k zásadnímu rozhodnutí o použití vozů metra sovětské výroby a tím byl československý projekt ukončen.

      Projekt R1 aneb Vozidlo, které nedostalo šanci
    • Publikace dokumentuje záchranu a rekonstrukci první sériově vyrobené tramvaje slavné řady T3 z roku 1962. Tramvaj byla ze služby vyřazena až v květnu 1996 následně prošla důkladnou rekonstukcí. Kniha je rozdělena na tři části – obecnou, dále věnovanou historii vozu a poslední, jeho záchraně a rekonstrukci. Poslední část je de facto nejpodrobnějším popisem rekonstrukce vozu, která dosud nikdy nevyšla.

      Tramvaj s číslem 6102
    • Publikace ve stručnosti připomínající čtyřicáté výročí legendy tramvajových kolejí – typu T3, vyrobeného vagónkou Tatra Smíchov v letech 1962 až 1989 v celkovém počtu dosahujícím téměř 14000 vozů. Kromě pokrokové konstrukce přinesl typ T3 i ojedinělé designérské zpracování navržené arch. Kardausem. Kniha zachycuje vývoj a předchůdce slavného typu, výrobu, provoz a zkoušky prototypu a dlouhé období sériové výroby. Poté následuje kapitola věnovaná úspěšným modernizačním programům elektrické výzbroje typu T3 a celkovým modernizacím téhož typu. Závěr tvoří krátké pojednání o osudu prvního sériového vozu T3 (předsunuté tramvaje první série) a dále stručná statistická příloha. Publikaci doplňují vzpomínky šéfkonstruktéra tramvaje T3 Ing. Antonína Honzíka a technického pracovníka Dopravního podniku hl.m. Prahy, Ing. Pavla Flajšhanse. Velké množství unikátních fotografií, publikovanými poprvé knihu obohacuje.

      Tatra T3 1960 - 2000. 40 let tramvají Tatra T3
    • Pražské metro slouží cestujícím již více než čtyři desetiletí a představuje nesporný technický fenomén hlavního města České republiky. O jeho historii již bylo napsáno mnoho, zcela opomíjena však dosud zůstávala jeho vozidla, která do dnešních dnů prošla velmi obsáhlým a zajímavým vývojem. Uvedenou mezeru v odborné literatuře se od roku 2008 snaží vyplnit Edice vozidel pražského metra. Nový svazek Edice se věnuje historii, provozu a technice druhé generace sovětských vozů metra – řadě 81-71, v provozním slangu nazývané „černá huba“, která byla bezkonkurenčně nejpočetnějším představitelem vozového parku pražského metra.

      Elektrické vozy 81-71, aneb symbol budování pražského metra
    • Druhý svazek Edice představuje historii první generace sovětských vozidel v pražském metru počínaje rokem 1971, kdy bylo vládním usnesením rozhodnuto přistoupit k dodávkám vozidel metra ze Sovětského svazu. V letech 1971 až 1973 byl sovětskými výrobci ve spolupráci s československými zadavateli připraven nový typ, pojmenovaný jako Ečs (tovární označení 81-709). Nový typ vycházel z koncepce vozidel řady E, vyráběných od roku 1959, které měly i přes svou technickou zastaralost výhodu v dlouholetém provozním ověření v řadě měst.

      Elektrické vozy Ečs, aneb, Průkopníci v Pražském metru
    • Brožura stručnou formou seznamuje s vývojem, zkouškami a technickým provedením prvních nízkopodlažních tramvají vyrobených v závodech ČKD Tatra a ČKD Trakce. V rozmezí let 1996 až 1997 bylo následně vyrobeno celkem osm vozů tzv. ověřovací série, ale vinou řady okolností se typ RT6N1 nikdy nedostal do sériové výroby, protože jejich provoz provázely značné problémy.

      Nízkopodlažní tramvaje RT6N1
    • Původní vozy sovětské výroby sloužily pražskému metru v letech 1974 až 2009. Celkem bylo dodáno 85 vozů typu Ečs a 507 kusů řady 81-71 (čelní 81-717.1 a vložené 81-714.1). Poslední souprava složená z vozů 81-71 byla za velmi komplikovaných okolností vypravena dne 2. 7. 2009. Brožura stručným způsobem dokumentuje historii těchto vozů v pražském metru a především poslední období jejich provozu na lince B. Součástí brožury jsou fotografie z posledních dnů provozu a přetisk výzdoby poslední soupravy.

      Konec služby sovětských vozů v Pražském metru
    • Pražské metro v datech

      • 32 stránek
      • 2 hodiny čtení

      Brožura představuje známá i méně známá data z historie pražské podzemní dráhy – metra a jeho vývoje. V roce 2009 uplynula již celá řádka let od rozhodujících událostí, díky kterým má dnes Praha moderní a koncepčně dobře založený systém podzemní dráhy. Připomeňte si s námi důležité okamžiky ze života tohoto dopravního prostředku.

      Pražské metro v datech