Knihobot

David Flusser

    15. září 1917 – 15. září 2000
    David Flusser
    Die letzten Tage Jesu in Jerusalem
    Maria
    Dvojí způsob víry
    Esejské dobrodružství
    Ježíš
    Židovské prameny raného křesťanství
    • Židovské prameny raného křesťanství

      • 112 stránek
      • 4 hodiny čtení
      5,0(2)Ohodnotit

      Série přednášek, které autor uvedl v rámci rozhlasového vysílání izraelské armády a ve kterých skrze novozákonní literaturu nahlíží na židovské kořeny tehdy vznikajícího křesťanství. Pro české vydání je kniha doplněna poznámkami hebraisty Pavla Sládka, které text uvádějí do rámce Flusserova díla i současného bádání

      Židovské prameny raného křesťanství
    • Esejské dobrodružství

      • 199 stránek
      • 7 hodin čtení

      Podtitul: "Židovské společenství od Mrtvého moře. Čeho si lze povšimnout u Ježíše, Pavla, Didaché a Martina Bubera". Řada autorových přednášek o Kumránu, které vysílal izraelský armádní rozhlas v rámci rozhlasové university. Cílem je seznámit čtenáře s esejskou sektou a jejím myšlenkovým bohatstvím.

      Esejské dobrodružství
    • Martin Buber (1878–1964) začal psát tento sedmnáctidílný esej v Jeruzalémě, v těžkém období občanské války v r. 1948. Předcházela mu léta bádání, přednášek i reflexí na téma pojetí víry, spásy a Mesiáše v judaismu a křesťanství. Klade si za cíl prozkoumat odlišnosti mezi způsoby, jakými se věřící v těchto konfesích vztahují k Bohu, a jejich důsledky pro intelektuální uchopení obsahů víry i pro každodenní život lidí. Výzvu pro autora představuje zejména Pavlova reinterpretace víry ve vztahu k tradičnímu pojetí zvláště ze strany farizeů, s nímž polemizuje (ale mnohde i souhlasí) Ježíš evangelií. Prvním způsobem je přesvědčení, které pracuje s objektivizací („víra, že“). Druhým je „důvěra vůči“, nesená osobním vztahem věřícího ke svému živému Protějšku. Způsoby, z nichž jeden je bližší řecké pistis, druhý pak hebrejské emuna, se vyskytují v obou konfesích a v jednotlivých fázích jejich historického vývoje převažuje tu jeden, tu druhý. Proroci a Ježíš evangelií, ale i bezejmenní jednotlivci stojí vždy v kritickém bodě uprostřed a volají po přehodnocení a autenticitě. Buber však zároveň upozorňuje, že tyto dva typy není třeba stavět proti sobě a vytvářet z nich antitezi, protože svým způsobem se oba potřebují a doplňují.

      Dvojí způsob víry