Knihobot

Pavel Říčan

    18. duben 1933

    Pavel Říčan (* 18. dubna 1933 Hustopeče) je český psycholog, pedagog a výzkumník. Specializuje se na oblast klinické a vývojové psychologie a na psychologii osobnosti.

    Pavel Říčan
    S Romy žít budeme - jde o to jak : dějiny, současná situace, kořeny problémů, naděje společné budoucnosti
    Krotíme obrazovku. Jak vést děti k rozumnému užívání médií
    Psychologie
    Psychologie: Příručka pro studenty
    Cesta životem
    Dětská klinická psychologie
    • 2016

      Toto je knížka pro rodiče, kteří chtějí pro své děti něco víc. Víc než aby byly zdravé, úspěšné a šťastně si užívaly všeho, co nabízí naše doba. Pro rodiče, kteří nechtějí, aby děti byly pouhými konzumenty této hojnosti, ale chtějí, aby hledaly smysl svého života v opravdových, upřímných a citově bohatých lidských vztazích, kteří chtějí děti soucitné, připravené pomáhat druhým, hledače pravdy o světě, ve kterém budou žít, i pravdy o sobě, o vlastním nitru, o osobním poslání, které na ně čeká. Děti, které budou mít pro co žít. Toto a ještě o dost víc znamená spiritualita. Spirituální výchova nepředstavuje nějakou zvláštní rodičovskou aktivitu. Jde o celé rodinné soužití, sváteční, i to nejvšednější. Smyslem této knížky není poskytnout kompletní návod, tím méně nějaký „jedině správný a závazný“ návod. Jejím hlavním cílem je pomoct čtenáři vidět spirituální smysl toho, co se v rodině děje, a to v detailech a situacích, které jsou často v rukou vychovávajících.

      Spirituální výchova v rodině : co radí psychologové?
    • 2013

      Zkušený autor ve své nové knize čtenářům nabízí psychologicky „chytré“ výchovné techniky s konkrétními, dílčími cíli. Vedle nich a v jejich pozadí však čtenář najde to hlavní – podněty k moudrému, laskavému a smysluplnému spolubytí s dětmi. Takové soužití podle autorova názoru vede děti ke svobodnému, zodpovědnému a šťastnému životu. Výchova vyžaduje samostatné myšlení a rozhodování. Vychovatel musí znát individualitu dítěte, ale také sám sebe, protože jeho osobnost je hlavním „nástrojem“ výchovy. On musí volit – či spíše „za pochodu“ vytvořit – takový výchovný styl, při němž tento nástroj nejlépe využije. Kniha má proto čtenáři usnadnit i vhled do jeho vlastních postojů, pocitů a motivů ve vztahu k dětem a k celé rodině. Mezi témata, jimž je věnována pozornost, patří citová výchova, jídlo, hospodaření, vyrovnávání se s násilím a agresí, sexuální výchova, generační soužití apod. Kniha je určena především pro rodiče a prarodiče, ale i pro další vychovatele. Prof. PhDr. Pavel Říčan, CSc., je klinický psycholog, pedagog a výzkumník. Působí v Akademii věd ČR a na Karlově univerzitě. Je předním českým odborníkem v psychologii osobnosti, ve vývojové a klinické psychologii. Svými originálními vědeckými pracemi si získal uznání českých i světových odborníků. Studenti a zájemci o psychologii ho znají z jeho knih, jako např. Cesta životem, Psychologie, Psychologie osobnosti a Psychologie náboženství a spirituality.

      S dětmi chytře a moudře. Psychologie výchovy pro rodiče a prarodiče
    • 2010

      Jak na šikanu

      • 160 stránek
      • 6 hodin čtení
      3,6(10)Ohodnotit

      Šikana je zrádná, jejím terčem se může stát i dítě tělesně a duševně vyspělé, s velmi dobrým rodinným zázemím, které však neumí nebo není ochotno "výt s vlky". Šikana má různé formy a správný postup se musí případ od případu lišit. Každá konkrétní situace vyžaduje odpovídající postup, ať už rodičů či učitelů a vychovatelů. Právě oni by díky této nové publikaci měli bezpečně poznat, oč v daném případě jde, a vědět, co dělat, odkud začít a kde a jak v případě potřeby hledat pomoc.

      Jak na šikanu
    • 2008

      Psychologie: Příručka pro studenty

      • 294 stránek
      • 11 hodin čtení
      4,4(77)Ohodnotit

      Moderně didakticky zpracovaná učebnice. Zkušený autor předkládá moderně didakticky zpracovanou učebnici, která vychází z osnov výuky společenských věd na gymnáziích. Publikace je doplněná množstvím zajímavých obrázků a schémat. Oproti zahraničním překladům učebnic psychologie zde nechybí základní informace o české psychologii, o pramenech ke studiu v češtině, o tom, kde se dá u nás psychologie studovat a kde psychologové u nás pracují. Vyd. 2., dopl.

      Psychologie: Příručka pro studenty
    • 2005

      Psychologie

      • 304 stránek
      • 11 hodin čtení
      4,4(233)Ohodnotit

      Zkušený autor předkládá moderně didakticky zpracovanou učebnici, která vychází z osnov výuky společenských věd na gymnáziích. Publikace je doplněná množstvím zajímavých obrázků a schémat. Oproti zahraničním překladům učebnic psychologie zde nechybí základní informace o české psychologii, o pramenech ke studiu v češtině, o tom, kde se dá u nás psychologie studovat a kde psychologové u nás pracují. 4. vydání

      Psychologie
    • 2002

      Význam slova náboženství se v obecném povědomí v poslední době posunul, rozumí se jím nauky, instituce a rituály, tedy to vnější v oblasti religiozity. Spiritualitou se naproti tomu rozumí prožívání, přičemž se často zdůrazňuje, že spiritualita existuje jak v rámci organizovaného náboženství, tak i mimo tento rámec. V tom případě se mluví o nenáboženské spiritualitě nebo o přirozené spiritualitě. Přední český psycholog se už řadu let snaží postihnout šíři poznatků psychologie aplikovaných na náboženství a spiritualitu. V knize Psychologie náboženství a spirituality probírá, čím k porozumění náboženských jevů přispěly hlavní směry psychologického bádání (například teorie motivace, vývojová nebo sociální psychologie). Podrobněji jsou představeny proudy psychologického myšlení, které měly významný vliv na moderní chápání náboženství (psychoanalýza a analytická psychologie). Pozornost je však věnována i speciálním tématům, například běžným a mimořádným náboženským prožitkům, morálce, lidské vině, svědomí, vztahu mezi psychopatologickými a náboženskými jevy a podobně. Kniha je určena psychologům, religionistům, teologům, studentům těchto oborů a zájemcům o náboženství a víru.

      Psychologie náboženství a spirituality
    • 1998
    • 1995
    • 1995