Václav Trojan Knihy






Je to zástupce ředitele, na kom často spočívá chod školy, jeho tíha a úkol každodenně jej ovlivňovat. Právě o této skutečnosti vypovídá již druhé vydání publikace Zástupce ředitele aneb Život mezi mlýnskými kameny. Stejně jako první vydání chce poučit i podněcovat k zamyšlení. Zástupce stojí v pozadí pouze zdánlivě, jde o krásnou, avšak poměrně nevděčnou a komplikovanou funkci. Čtenáři v knize najdou vyváženou směsici „3P“ – právních, pedagogických i personálních teoretických poznatků – společně s ukázkami jejich praktické aplikace v různých typech škol, stejně jako vymezení zástupce na těchto školách, kompetenční modely a různé inspirativní příklady. Na publikaci spolupracovali autoři dlouhodobě se věnující školské problematice.
Pedagogický proces a jeho řízení
- 92 stránek
- 4 hodiny čtení
Publikace Pedagogický proces a jeho řízení se věnuje této základní činnosti školy. Je to právě česká škola, která je v poslední době konfrontována se změnami ve společnosti a která se dostává do nezáviděníhodného postavení. Na jedné straně je po škole požadována kontinuita, vedení žáků k tradičním hodnotám sloužícím veřejnému zájmu, na druhé straně je jí vyčítána setrvačnost, vzdalování se od života a pomalá reakce na požadavky zaměstnavatelů. Nelze nyní odhadnout, zdali právě tento neoliberální pohled nutící školu reagovat na módní krátkodobé vlny a neumožňující jí věnovat se skutečné kultivaci žáků nakonec převáží. Jisté je, že velká část společnosti o škole příliš neuvažuje, popř. se nechává ovlivňovat zkresleným mediálním obrazem. Publikacese obrací na široké publikum z kruhů pedagogických i nepedagogických se zcela jasným záměrem – získat pro popisovanou a analyzovanou problematiku co nejširší počet spřízněných duší. Částečně vychází z textu Pedagogický proces a jeho řízení (Trojan, 2012), publikace je ovšem jinak strukturována a v neposlední řadě jsou reflektována aktuální témata odrážející situaci první poloviny roku 2014.
Nebe na zemi
Hudební komedie o devíti obrazech
Kniha s podtitulom Vzdělanost jako cesta k vědomé společnosti ponúka náhľad na aktuálnu situáciu v školstve. Mnohí sa považujú za odborníkov – rodičia, zriaďovatelia, politici – a chcú priamo či nepriamo zasahovať do vzdelávania. Kniha ponúka náhľad na to, či je naozaj potrebné tradičnú školu meniť.