Nová literatura 2 pro střední školy
- 168 stránek
- 6 hodin čtení
přání a zašlete jej svým známým. Přidat do přečtených knih » Máte již přečtenou danou knihu? Zařaďte si jí do knihovny a najděte podobné.
„Nová literatura pro střední školy. Učebnice 1 - 3“ je soubor učebnic určených pro studenty středních škol, které se zaměřují na českou literaturu a její vývoj. Autorský tým, složený z Lukáše Borovičky, Davida Jirsy, Dany Šmajstrlové, Erika Gilka, Michala Čuřína, Aleny Zachové a Ivy Svobodové, přináší systematický přehled literárních děl, autorů a významných literárních směrů. Každý svazek se věnuje různým obdobím české literatury, od klasiky po moderní autory, a analyzuje klíčová díla a jejich kontext. Tematicky se učebnice zaměřují na literární žánry, stylistické prostředky a historické souvislosti, které ovlivnily vývoj české literatury. Kromě analýzy textů obsahují také úkoly a otázky, které podporují kritické myšlení a porozumění literárním dílům. Kniha je určena nejen pro studenty, ale také pro pedagogy, kteří hledají kvalitní materiály pro výuku literatury. Učebnice se snaží poskytnout komplexní pohled na českou literaturu a její význam v kulturním kontextu.
První díl učebnicové řady Nová literatura 1 pro střední školy je určen pro 1. ročník středních škol a gymnázií. Úvodní kapitola učebnice představuje žákům literaturu jako svébytný umělecký druh. Dále je učebnice řazena chronologicky a obsahuje učivo od nejstarších písemných památek po literaturu 18. století. Poslední kapitola učebnice zavádí základní literárněteoretické pojmy užívané při interpretaci děl. Učebnicové texty naplňují požadavky rámcových vzdělávacích programů a již od 1. ročníku soustavně připravují středoškoláky ke státní maturitě z předmětu český jazyk a literatura. Výjimečnost učebnicové sady Nová literatura 1 pro střední školy spočívá zejména v tom, že: * učí rozboru a interpretaci literárních děl, která se často vyskytují na školních seznamech literárních děl k maturitě; * systematicky seznamují studenty se základními literárněteoretickými pojmy, které jsou využívány k interpretaci děl; * rozvíjí čtenářskou gramotnost a soustavně procvičuje porozumění textu; * představuje historické pozadí doby vzniku literárního díla, uvádí žáka do kontextu doby a rozvíjí tak mezipředmětové vazby; * doplňuje učebnicové texty bohatým obrazovým materiálem a odkazy na filmové adaptace literárních děl. Orientaci v učebnici usnadňuje výborné grafické zpracování. Učebnicový text je rozdělen podle typu předkládaných informací do odpovídajících výkladových bloků a postranních rámečků.
Pojem „světový názor“ je v současných českých humanitních vědách spojován především s pojmem „ideologie“, ba je s ním dokonce ztotožňován – přičemž „ideologií“ se zpravidla myslí normalizační podoba marxismu-leninismu. Avšak historie pojmu ve skutečnosti začíná pravděpodobně už v Kantově Kritice soudnosti (1790). Fascinující dějiny daného konceptu pak pokračují různými specifickými aktualizacemi například u W. von Humboldta, K. Jasperse, K. Mannheima, O. Marquarda, L. Goldmanna nebo T. Eagletona. Právě tato pojetí představuje přítomná publikace. Kromě překladů relevantních textů zmíněných autorů obsahuje rovněž kontextualizační komentáře a studii pojednávající o osudech „světového názoru“ v českém prostředí.
přání a zašlete jej svým známým. Přidat do přečtených knih » Máte již přečtenou danou knihu? Zařaďte si jí do knihovny a najděte podobné.