Knihobot

Ivo Řezníček

    Ivo Řezníček
    Kafkova přítelkyně Milena
    Metody sociální práce: Podklady ke stážím studentů a ke kazuistickým seminářům
    Dlouhodobá nezaměstnanost a záchranná sociální síť: Srovnávací studie tří okresů
    • Autor v této učebnici uplatnil jak své více než desetileté zkušenosti z praxe i výuky sociální práce ve Spojených státech, kam odešel v roce 1975, tak i zkušenosti se zaváděním oboru sociální práce na brněnské filozofické fakultě, kde působil v letech 1991-1993. Konfrontuje čtenáře s anglosaským pojetím sociální práce, které klade důraz na užší spojení teorie a praxe, pravidelné stáže studentů v terénu a na osobní iniciativu studentů v praxi a v seminářích. Uvádí řadu metodických návodů a příkladů, jimiž toto propojení teoretické a praktické výuky názorně demonstruje. Učebnice je určena především studentům sociální práce na vysokoškolské úrovni a vedoucím jejich praktických stáží, lze ji ale přizpůsobit i potřebám výuky sociální práce na středoškolské úrovni.

      Metody sociální práce: Podklady ke stážím studentů a ke kazuistickým seminářům
    • V Ravensbruku se v roce 1940 setkaly dvě ženy – česká novinářka Milena Jesenská, známá jako přítelkyně Franze Kafky, a německá intelektuálka Margarete Buberová-Neumannová, která byla dvakrát vdaná, přičemž její druhý manžel, komunist Heinz Neumann, zahynul v sovětském koncentračním táboře. Buberová-Neumannová se dostala do gulagu, ale po uzavření Ribbentropova-Molotovova paktu byla předána gestapu, což ji dovedlo do Ravensbruku. Obě ženy spojovaly kulturní zájmy, politická zkušenost, osud a přátelství. Plánovaly napsat knihu o hanbě koncentračních táborů, avšak Milena Jesenská v roce 1944 zemřela. Buberová-Neumannová později zachytila portrét své přítelkyně, jediné spoluvězeňkyně, která věřila v existenci koncentračních táborů i na východní frontě. Kniha je vzpomínkou na Ravensbrück, která zachycuje Mileninu osobnost a životní příběh, jak ho autorka poznala. Jaroslav Dresler k těmto vzpomínkám napsal, že knihu nelze brát doslovně, neboť se podobá expresionistickému portrétu, v němž jde o jiné kvality než o historické detaily. Kafkova přítelkyně Milena je dalším kouskem mozaiky osobních svědectví, která postupně odhalují tvář Mileny Jesenské, jedné z pozoruhodných českých osobností první poloviny 20. století.

      Kafkova přítelkyně Milena