Knihobot

Francois Decret

    Francois Decret
    Early Christianity in North Africa
    Mání a tradice manicheismu
    • Mání a tradice manicheismu

      • 150 stránek
      • 6 hodin čtení
      3,4(3)Ohodnotit

      Dílo přibližující fundovaně náboženské učení, které vzniklo ve 3. století jako syntéza zoroastrismu a gnostického křesťanství, čerpajíce z chaldejsko-babylonských a perských mýtů a apokryfních (gnostických) textů. Z lůna manicheismu vzešel i sv. Augustin, později úhlavní nepřítel manicheismu, Základem manicheistického náboženství je dualismus dobra a zla, jeho myšlenky přetrvaly v učení balkánských bogomilů a paulikiánů i západoevropských kacířských sekt katarů a albigenských. Jeho stoupenci odmítali požívání alkoholu a masitých jídel, tělesnou práci, hromadění majetku a plození dětí. Základními texty manicheismu - a zavrhujícího Starý zákon - jsou Máního spisy Velké evangelium, Kniha tajemství, Kniha o obrech a Poklad života, které byly sepsány v syrštině, a Šáhpuhrakán,sepsaný persky, v němž Mání vysvětluje své poslání jako završení nedokončeného díla Buddhy, Zoroastra (Zarathuštry) a Ježíše Krista. Mnohé z textů (v koptských překladech) byly nalezeny při vykopávkách ve Fajjúmu. V letech 763-840 byl manicheismus státním náboženstvím celé Ujgurské říše (v povodí řeky Orchon). V 7.-14. stol. ovlivnil i řadu čínských synkretických sekt.

      Mání a tradice manicheismu
    • Along with the churches located in large Greek cities of the East, the church of Carthage was particularly significant in the early centuries of Christian history. Initially, the Carthaginian church became known for its martyrs. Later, the North African church became further established and unified through the regular councils of its bishops. Finally, the church gained a reputation for its outstanding leaders-Tertullian of Carthage (c. 140-220), Cyprian of Carthage (195-258), and Augustine of Hippo (354-430)-African leaders who continued to be celebrated and remembered today.

      Early Christianity in North Africa