Karen Joy Fowler
7. únor 1950
Science fiction je jen jedním z řady „dialektů", které Karen Joy Fowler užívá k vyprávění svých barvitých, emocionálně bohatých příběhů o lidských vztazích. Fowlerová začala psát science fiction v roce 198G a zprvu se soustředila na povídky, z nichž řada byla uveřejněna ve sbírkách Artificial Things [Umělí tvorové], která jí vynesla Cenu Johna W. Campbella pro Nejlepšího nového spisovatele, Letters from Home [Dopisy z domova], obsahující povídky od ní, Pat Cadigan a Pat Murphy, a Black Glass [Černé sklo]. V povídkách K. ,]. Fowlerové vystupují postavy, které zjišťují, že jejich nedostatečné osobní uspokojení a citové krize jsou objektivizovány v situacích fantastického charakteru. Povídka Face Value [Tváře mene] dává do kontrastu hroutící se milostný vztah a studium nevyzpytatelné mimozemské kultury na cizí planetě. V povídce Lieserl [Lieserl] obdrží Albert Einstein sérii kryptických dopisů, jež ve zhuštěné podobě popisují život jeho dcery, zatímco on formuluje svou speciální teorii relativity. Povídka The Lake Was Full of Artificial Things [Jezero bylo plné umělých tvorů] je uhrančivou meditací o vietnamské válce, v níž protagonistka používá, umělé prostředky k opětovnému nabytí vzpomínek na svého milého padnuvšího ve válce; tím je konfrontována, s vlastními chybami, jichž se při soužití s ním dopustila. Tři romány K. J. Fowlerové jsou dobové příběhy zabývající se univerzálností osobních a společenských vztahů. Sarah Canary [Sářin kanár] je pozoruhodnou variací na téma prvního kontaktu, v níž snahy mimozemšťana v těle lidské ženy včlenit se do americké společnosti v severozápadním pohraničí roku 1873 dokreslují vážnou situaci dalších společenských skupin zbavených svých práv na základč pohlaví a rasy. Fowlerová napsala rovněž mainstreamové romány The Sweetheart Season [Sezóna zamilovaných] a Sister Noon (Sestra poledne).
Mistrovské kusy