Karel Veliký, Tomáš Akvinský, křižácké války, Jana z Arku, svatý František, svatý Dominik, scholastika, to jsou jména a pojmy, které dobře známe. A přece to všechno jsou jenom vnější fenomény doby. Za nimi, v jejich pozadí, se formoval a vznikal nový význam slova víra. Pro středověkou církev (600 až asi 1450) už víra neznamená jen hledání poznatků o Bohu, ale po znání Boha. To potom pokračuje až do dnešních dnů hledáním co nejužšího vztahu k Bohu. Anthony E. Gilles přirovnává toto období života církve k dospívání. Podobně jako každý dospívající člověk zápasí církev, aby dokázala všechno sladit – chování, intelekt, city, víru. A jako mnoha lidem v tomto věku se jí loto úsilí o dosažení harmonie částečně daří a částečně nedaří. Když se jí to daří, daří se jí to obdivuhodně (rozvoj kontemplativních, klášterních a mystických tradic, prohloubení kultu svatých, počátky mariánské zbožnosti, laická spiritualita, syntéza mužských a ženských rysů). A když dělá chyby, jsou to chyby ostudné (křížové výpravy, obrazoborectví, ospravedlňování otroctví, nové oživení učení o predestinaci). Na úsvitu reformace ještě nenacházíme církev ve stavu dospělé vyzrálosti, což byl cíl, k němuž tak usilovně směřovala, ale ve stadiu, kdy právě těžce překonala své obtížné dospívání. A právě vzrušující příběh jejího dospívání nám Anthony E. Gilles vypráví ve své knize. Při jeho čtení se můžeme naučit lépe chápat také sami sebe jako lidé víry.
Anthony E. Gilles Knihy



Lidé cesty : příběh lásky v Novém zákoně
- 134 stránek
- 5 hodin čtení
Chceme-li studovat Nový zákon, musíme mít stále na mysli základní součást židovské víry: přesvědčení, že v zapsaných slovech svatých knih se zjevuje člověku Bůh. Z tohoto elementárního přesvědčení judaismu vycházeli první křesťané, když začínali šířit radostnou zvěst o Ježíši Kristu a své svědectví zapisovat pro ostatní. Tato kniha vypráví o tom, jak první křesťané postupně přecházeli od ústního sdělení k písemnému a tak dali vznik Novému zákonu.... celý text
„Mým cílem při psaní této knihy bylo umožnit hlubší poznání bible běžnému katolíkovi – takovému, který nemá čas nebo potřebné vzdělání, aby četl zdlouhavá akademická pojednání. (Doufám však, že sestry a bratři protestanti do knížky také nahlédnou, když ne z jiného důvodu, tak aspoň proto, aby se přesvědčili, že my katolíci konečně bereme čtení bible vážně!) Tento svazek se omezuje na Starý zákon (i když bych chtěl brzy napsat něco podobného i o Novém zákoně). Doufám, že povzbudí čtenáře, aby podnikli nebo prohloubili své vlastní dobrodružství při poznávání Písma. Tato knížka je pouhým průvodcem na cestě do království Slova. Musíte mít stále na mysli, že zatím co v turistickém průvodci vypadá cestování jako legrace, skutečná cesta do určité země je mnohem napínavější. Proto bych vám chtěl doporučit, abyste se při četbě občas zastavili a poznávali Starý zákon sami a pro sebe.“