Publikace s názvem Mezi dětstvím a dospělostí vymezuje základní otázky psychologie adolescence - periodizaci vývoje, vývojové úkoly, kognitivní změny, tělesný, sexuální, emocionální a sociální vývoj. Pozornost je věnována i identitě, morálnímu vývoji a otázkám související s hledáním smysluplnosti života dospívajícího. Závěrečná část popisuje rizikové, kriminální a delikventní chování u adolescentů.
Práce je věnována tématu kyberšikany. Teoretická východiska předkládají souhrn základních pojmů charakterizující svět médií jako jednu z podmínek pro vznik nové formy šikany. Dále jsou definovány pojmy související s agresí, agresivitou a tradiční šikanou.
Publikace s názvem Základy biodromální psychologie vymezuje základní otázky biodromální psychologie – definice, předmět, historii, determinaci, zákony a principy psychického vývoje včetně metodologických postupů vývojové psychologie. Druhá část textu popisuje jednotlivá stadia celoživotního vývoje jedince od početí až po smrt.
Závěrečná část práce je věnována vybraným otázkám biodromální a vývojové psychologie. Zabývá se problematikou dítěte v ústavní a náhradní péči, sexuálním vzděláváním a sexuální výchovou, vlivem masmédií na psychický vývoj u dětí a dospívajících a formováním smyslu života jako významné úlohy v období adolescence.
spoluautoři:
Mgr. et Mgr. Kateřina Bartlíková
Mgr. et Mgr. Zuzana Černá
Mgr. Judita Jandová
Mgr. Alina Kubicová, Ph.D.
PhDr. Václav Moravec
PhDr. Jan Nevřala
Mgr. Michal Panáček
Práce je věnována tématu agresivity a šikany u dětí se specifickými vývojovými
poruchami učení a chování. Je rozdělena do čtyř hlavních oddílů. Teoretická
východiska předkládají souhrn základních informací týkajících se osobnostních
specifik dětí a dospívajících a specifických vývojových poruch učení a chování
(dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, ADHD) s důrazem na adaptační
a adjustační problémy u těchto dětí. Dále jsou definovány pojmy související s
agresí, agresivitou, formami agresivity, agresivním chováním a šikanováním.
Zabýváme se i charakteristikou aktérů šikany a informujeme o následcích a
prevenci šikanování. V práci jsou popsány výzkumné studie šikany v České
republice i v zahraničí a výzkumy šikany u dětí se speciálními vzdělávacími
potřebami. Informujeme o možné intervenci proti šikaně. Následuje popis
vlastního výzkumu v ostravských školách, jenž proběhl za pomoci Ostravského
dotazníku k dětské šikaně u 634 respondentů. Obecným cílem práce je zmapovat
výskyt šikany mezi dětmi, u nichž byla diagnostikována některá ze specifických
vývojových poruch učení a chování, a dále zjistit zastoupení obětí, svědků a
agresorů ve sledovaném jevu šikany u dětí se specifickými vývojovými poruchami
učení a chování a u dětí bez těchto poruch. Analýza výsledků a shrnutí
získaných dat je závěrečnou částí práce.
Autorka v odborné knize rozděluje text do deseti hlavních kapitol. První kapitola charakterizuje periodizaci celoživotního vývoje. Druhá kapitola nazvaná Dospělost klade důraz na kritéria zralého dospělého, na učení v dospělosti a důsledky změn ve výkonnosti v závislosti na věku dospělého. Biodromální proměny v období mladší a střední dospělosti jsou obsahem třetí a čtvrté kapitoly. Pozornost je věnována především vynořující se dospělosti, životním mezníkům, partnerským vztahům, manželství, rodičovství, proměnám v období střední dospělosti, fázi životního poledne, generativitě v dospělosti, krizi životního středu a proměnám v rodinném a profesním životě. Pátá kapitola zaměřená na období starší dospělosti klade důraz především na prezentaci biologických, kognitivních, psychologických a sociálních aspektů v tomto období. Šestá kapitola s názvem Stárnutí a stáří uvádí podrobnou periodizaci psychického vývoje v tomto období. Následující sedmá a osmá kapitola se věnuje biodromálním proměnám v období raného, pravého stáří s důrazem na nejdůležitější psychologické poznatky související se životní cestou v období presenia a senia a jejich významných životních mezníků. Jsou charakterizovány kognitivní, tělesné, psychické, emoční a sociální změny. Pozornost je věnována i ageismu a přístupu ke starým lidem nejenom v období koronaviru (COVID-19). Devátá kapitola kategorizuje seniory v období krajního stáří z aspektu funkčnosti, popisuje některé z podpor a pomoci ve stáří a je zakončena popisem Konce celé životní dráhy člověka. Vybraná témata v rámci celoživotního vývoje je závěrečnou desátou částí publikace. Jsou zaměřena na některé důležité aspekty v rámci biodromálního vývoje; problematice volného času, významu prarodičovství a proměnám sexuality v období dospělosti a stáří. Kniha je ukončena úvahou všímající si současného pohledu mnohých mladých lidí na dnešní seniory - důchodce.
Publikace s názvem Didaktika psychologie, vybrané kapitoly se soustřeďuje na základní otázky vzdělávání dospívajících v sekundární škole, zabývá se výukou psychologie ve středních školách. Kapitola Předmět didaktiky psychologie vytyčuje výchovně vzdělávací cíle, taxonomii cílů a cíle předmětu psychologie formulované jako klíčové kompetence. Třetí kapitola se věnuje kurikulárním dokumentům s důrazem na obsahový rámec učiva psychologie podle Rámcového vzdělávacího programu a Školního vzdělávacího programu. Dále se zaobírá využitím edukačních médií, metod, forem a diagnostických činností ve výuce psychologie. Závěrečná část se zaměřuje na činitele výuky – žáka a učitele. Publikace je doplněna přílohou s informacemi o Mezinárodní normě pro klasifikaci vzdělávání (ISCED) a přílohou o hodinové dotaci výuky předmětu Psychologie ve vybraných středních odborných školách. Příklad didaktické analýzy učiva psychologie je součástí přílohy č. 3 na kterou navazuje výběr doporučené literatury vhodné ke studiu psychologie v rámci sekundárního vzdělávání.