Laura Mulvey je britská feministická filmová teoretička, která proslula svou esejí "Vizuální potěšení a narativní kino". Tato vlivná práce, ovlivněná psychoanalytickými teoriemi Freuda a Lacana, položila základy pro propojení filmové teorie, psychoanalýzy a feminismu. Mulvey se zabývá tím, jak filmové médium konstruuje divácké potěšení a jak se to prolíná s patriarchálními strukturami. Její teoretický přístup zásadně ovlivnil směr filmové kritiky a teorie médií, a to zejména v oblasti feministického pohledu na film.
A new edition of Laura Mulvey's groundbreaking collection of essays,
originally published in 1989. In an extensive introduction to this second
edition, Mulvey looks back at the historical and personal contexts for her
famous article Visual Pleasure and Narrative Cinema , and reassesses her
theories in the light of new technologies.
Addresses some of the key questions of film theory, spectatorship and
narrative. This title proposes that with the arrival of new technologies and
new ways of experiencing the cinematic image, film's hidden stillness comes to
the fore, thereby acquiring a new accessibility and visibility.
The collection features recent writings that delve into diverse topics, including analyses of films like Xala, Citizen Kane, and Blue Velvet. It also includes an in-depth exploration of the works of American Indian artist Jimmie Durham and feminist photographer Cindy Sherman, showcasing the author's critical engagement with various cultural and artistic expressions.
Psychoanalytická diagnóza jedné z největších ikon světového filmu.Autorka, přední britská filmová teoretička a průkopnice feministické kritiky, se pokouší o jakousi psychoanalytickou diagnózu jedné z největších ikon světového filmu. Vědomě se vzdává pokusu o ucelenou analýzu, kterou shledává u tohoto filmu za zbytečnou, ale věnuje se inovativnímu způsobu vyprávění, nejednoznačnému zobrazení postav, které odporovalo zavedeným postupům hollywoodské kinematografie. Mulveyová vnímá film jako útok na diváka, na jeho pozornost, která je třeba k odkrytí tajemství celého filmu, doslova k psychoanalýze hlavní postavy, která je klíčem celého vyprávění. Pozornost věnuje také politickému kontextu doby, v němž film vznikl a na nějž reaguje. Kniha je opatřena doslovem filmové teoretičky Petry Hanákové.