Knihobot

Andrea Preissová

    21. leden 1977
    Jinakost, předsudky, multikulturalismus : možnosti a limity multikulturní výchovy
    Jazyk a kultura v životě národnostní menšiny
    Metodika pro realizaci multikulturní výchovy formou zážitkové pedagogiky
    Mýty a pověry v každodennosti obyvatel ukrajinského Polesí a Zakarpatí
    Multikulturalismus - ztracené paradigma?
    Za hranice multikulturalismu
    • Za hranice multikulturalismu

      • 166 stránek
      • 6 hodin čtení
      5,0(1)Ohodnotit

      Kloníme se ke kritickému pojímání multikulturalismu a k transkulturnímu přístupu k multikulturní výchově, neboť tento přístup je schopen překonat limity a hranice, které naopak pluralistický koncept multikulturalismu a kulturně-standardní přístup k multikulturní výchově vytvořily. Podstatnou částí knihy je předestření výsledků kvantitativního výzkumu hodnot a postojů žáků a pedagogů ve vztahu k jinakosti a závěrů kvalitativního šetření mezi pedagogy mapujícího jejich pojímání multikulturní výchovy. Zjištění nejsou sice překvapující, ale o to zarážející, že platné i v současnosti. Odhalují totiž, že nejrůznější integrační programy (zaměřené často na Romy v ČR), ale také edukační reformy, včetně multikulturní výchovy, jsou liché, bez výraznějšího dopadu na názorovou orientaci společnosti.

      Za hranice multikulturalismu
    • Přestože multikulturalismus jako koncept v rámci humanitních studií představuje už poněkud vyčerpané téma, chceme vymezit prostor, který v rámci multikulturního přístupu v české společnosti zůstává dosud nenaplněn. Naším cílem je upozornit na možnosti znovu-promyšlení multikulturní ideologie na bázi kritického přístupu k ní a na možnosti její aplikace do sfér výchovy a vzdělávání. Chceme ukázat, jak přehnaná akcentace etnické diferenciace znehodnocuje cíle multikulturalismu založené na spravedlivém přístupu i napříč jinými typy odlišností. Pokud nevytyčíme možnosti, jak mluvit o ideách multikulturalismu bez zúžení této problematiky na etnickou otázku, nemáme naději na přijetí multikulturní výchovy jako nezbytné součásti školního kurikula, jako platformy pro nové společenské paradigma.

      Multikulturalismus - ztracené paradigma?
    • Monografie přináší závěry antropologického terénního výzkumu uskutečněného v letech 2013-2014 v oblasti ukrajinského Polesí a Zakarpatí s cílem zmapovat za využití narativních rozhovorů dodnes živé projevy magie a víry v pověry a to, jak se odrážejí v každodenním životě tamějších obyvatel. Mezi témata, jimiž se v naší knize zabýváme, patří: víra v osoby mající nadpřirozenou moc (čarodějnice, léčitele), víra v čisté a nečisté síly, fenomén zla a zlého pohledu, víra v návraty duší zemřelých, magické praktiky sloužící k ochraně před nečistými silami, a to jak z pohledu lidového léčitelství, tak z hlediska oficiálního postoje církve aj. Tyto víry a rituály zde nejsou minulostí, ba dokonce nejsou ani v rozporu s náboženskou vírou, ale jsou běžnou součástí každodenního života zdejších obyvatel.

      Mýty a pověry v každodennosti obyvatel ukrajinského Polesí a Zakarpatí
    • Publikace vznikla v rámci projektu Protipředsudkové workshopy pro žáky základních a středních škol se zaměřením na multikulturní výchovu realizovaného na Filozofické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci a autorky v ní shrnují své postřehy o tématu multikulturalismu a multikulturní výchovy.

      Jinakost, předsudky, multikulturalismus : možnosti a limity multikulturní výchovy