V keramickej tvorbe do architektúry sa Vanek sústredí predovšetkým na monumentálny reliéf, celoplošne pokrývajúci stenu, Jeho monumentálne reliéfy sebavedome vstupujú do architektonického priestoru. Vanek v priebehu desaťročí dosahuje výnimočnú kvalitu pôsobenia svojích diel v architektonickom priestore. Plasticita, farebnosť, odvážne spájanie motívov, prelínanie abstrakcie so symbolizmom vyčleňujú jeho diela z radikálne prevažujúcej produkcie monumentálnych diel. Nič podobné nebolo vytvorené.
Sklo je predovšetkým sochársky materiál, aj keď zatiaľ takto nie je primárne
chápané. Umožňuje vyjadriť sa v priestore a navyše tento priestor uzamknúť
alebo dokonca rozšíriť v samotnej sklenenej hmote. Jednotliví autori ukazujú
rôzne spôsoby, ako tento potenciál skla využiť. Sklo je zároveň aj novou
možnosťou pre maliarsky prejav, prípadne pre iné výtvarné techniky ako je
kresba a fotografia. Vo všetkých prípadoch otvára nové možnosti. Sklo je ako
materiál výnimočné a umožňuje realizovať výnimočné vízie. Glass is mainly a
sculptural material, although it has not been primarily perceived in this way
yet. It allows the artist to express themselves in space and moreover to lock
away or even to extend this space in the glass substance. Individual artist
present different ways of using the potential of glass. Glass also provides
new possibilities for painting or other artistic techniques like drawing and
photography. In any case, glass opens up brand new possibilities. As a
material, glass is unique and allows implementing extraordinary visions.
Česko-anglický atlas popisuje na 550 soch vzniklých v období tzv. normalizace (1969-1989). V této době byly plastiky nedílnou součástí architektury a byly na ně vyčleněny finance (4 procenta) v rámci celkových nákladů na stavbu. Vznikalo tak velké množství uměleckých děl značně rozdílné kvality. Kniha popisuje sochy, objekty či mozaiky umístěné ve veřejném prostoru v Praze, v městech ČR i na Slovensku. Sochař Pavel Karous se s nadhledem a vtipem pokusil o rozčlenění plastik do různých skupin podle vizuálního působení, přičemž se inspiroval členěním v živočišné a rostlinné říši. Najdeme tu tedy např. rod sorela, druh ztratila klíče, rod bruselská těžítka, druh trifidi atd. Fotografie objektů pořídil Hynek Alt. U každé sochy je kromě fotografie uveden její autor, název, materiál a umístění. Krátká charakteristika je zařazena vždy na začátku skupiny soch začleněných pod jeden druh (čeleď, rod). Závěrečné shrnující stati jsou z pera T. Pospiszyla, S. Jankovičové a J. Kořínkové. Doprovodný materiál k druhému, revidovanému vydání tvoří katalog fotografií modelů sochařských realizací.
Vorwort§§I Ich bin nun, wie ich bin§II Wenn ich in deiner Nähe bin§III Trost
in Tränen§IV Freibeuter§V Philister§VI An die Obern§VII Fehler der Jugend,
Fehler des Alters§VIII Fliehe dieses Land!§IX Dieser Tag dauert mich§X Um
Mitternacht§XI Wem zu glauben ist§XII Willst du dir aber das Beste tun§XIII
Verschiedene Empfindungen§XIV Dieses ist das Bild der Welt§XV Die Menschen im
Ganzen Zitatnachweise zum Vorwort§Verzeichnis der Texte und
Druckvorlagen§Abbildungsverzeichnis
Der erste Teil von Band 12 enthält eine Auswahl der wichtigsten Schriften
Goethes zur Kunst von dem Jugendhymnus auf das Straßburger Münster bis zu den
Altersaufsätzen über Leonardos 'Abendmahl' und über europäische
Landschaftsmalerei. Der zweite Teil enthält Goethes Schriften zur Literatur.
Sein Blick erstreckte sich auf griechische, lateinische, spanische,
französische, ja sogar chinesische Dichtung. Den Textteil beschließen die
'Maximen und Reflexionen', die neben 'Faust II', 'Divan' und 'Wanderjahren'
als eines von Goethes großen Alterswerken betrachtet werden müssen.§