V keramickej tvorbe do architektúry sa Vanek sústredí predovšetkým na monumentálny reliéf, celoplošne pokrývajúci stenu, Jeho monumentálne reliéfy sebavedome vstupujú do architektonického priestoru. Vanek v priebehu desaťročí dosahuje výnimočnú kvalitu pôsobenia svojích diel v architektonickom priestore. Plasticita, farebnosť, odvážne spájanie motívov, prelínanie abstrakcie so symbolizmom vyčleňujú jeho diela z radikálne prevažujúcej produkcie monumentálnych diel. Nič podobné nebolo vytvorené.
Česko-anglický atlas popisuje na 550 soch vzniklých v období tzv. normalizace (1969-1989). V této době byly plastiky nedílnou součástí architektury a byly na ně vyčleněny finance (4 procenta) v rámci celkových nákladů na stavbu. Vznikalo tak velké množství uměleckých děl značně rozdílné kvality. Kniha popisuje sochy, objekty či mozaiky umístěné ve veřejném prostoru v Praze, v městech ČR i na Slovensku. Sochař Pavel Karous se s nadhledem a vtipem pokusil o rozčlenění plastik do různých skupin podle vizuálního působení, přičemž se inspiroval členěním v živočišné a rostlinné říši. Najdeme tu tedy např. rod sorela, druh ztratila klíče, rod bruselská těžítka, druh trifidi atd. Fotografie objektů pořídil Hynek Alt. U každé sochy je kromě fotografie uveden její autor, název, materiál a umístění. Krátká charakteristika je zařazena vždy na začátku skupiny soch začleněných pod jeden druh (čeleď, rod). Závěrečné shrnující stati jsou z pera T. Pospiszyla, S. Jankovičové a J. Kořínkové. Doprovodný materiál k druhému, revidovanému vydání tvoří katalog fotografií modelů sochařských realizací.