Manažerská příručka se snaží poskytnout správné informace, které umožní malým společnostem uspět v ostrém konkurenčním boji s velkými.
Publikace předkládá manažerům velkých i malých firem strukturovaný přístup k tvorbě podnikové strategie v prostředí procesu fúzí a akvizicí. Výsledky několikaletého výzkumu jsou podpořeny řadou konkrétních příkladů společností z různých průmyslových oborů z mnoha zemí. Svým analytickým a praktickým zaměřením se stává kniha i cenným studijním materiálem pro vysoké školy s manažerským zaměřením.
Companies in all industries have started thinking less in terms of competitive strategies and more in terms of acquisition power. "Scale" translates into acquisition power which is more important for today's companies than productivity, quality, new products, services or speed. As described in this book, the Growth Cube will enable a large company to win the industry endgame as one of the global market leaders. It will also enable a smaller company to survive the merger endgame as one of the few top performing niche players. How successful companies achieve and manage scale can be learned from this book written by Prof. Dr. Andrej Vizjak, an experienced consulting and industry executive whose team can firsthand contribute case studies on both smaller and large companies competing against scale. Based on both practical examples and empirical research, the book serves practitioners as well as students or consultants. Table of contents - Scale-based the new competitive age - Position your scale profile - Benchmark your growth profile - Review your growth direction - Leverage unique growth capabilities - Apply the right growth paths - Adapt your organizational design - Contributors case studies on scale-based competition - Define your transformation code with the growth cube
Fast täglich fallen zahlreiche kleine und mittlere Unternehmen, die bisher mit Erfolg einen Nischenmarkt bedient haben, in der Sättigungsphase den Konsolidierungsbemühungen großer internationaler Unternehmen zum Opfer. So werden deutsche Brauereien zunehmend von ausländischen Großbrauereien übernommen oder es werden mittlere Handelsketten von Handelsgroßkonzernen aufgekauft. Dieser Konzentrationsprozess macht vor keiner Branche halt. Selbst Banken werden immer öfter als Übernahmekandidaten gehandelt.
Gibt es hier einen Ausweg? Die Autoren haben auf Basis einer zielgerichteten empirischen Analyse von deutschen und internationalen Unternehmen erfolgreiche Nischenanbieter herausgefiltert und deren Erfolgsstrategien untersucht. Daraus leiten sie neun Strategien für kleine und mittlere Unternehmen ab, und zeigen, wie diese profitabel wachsen und dem Angriff der Industriekonsolidierer die Stirn bieten können.