Chip Delaney Životopis
1. duben 1942
Samuel R. Delany je autorem, který prozkoumává složité hranice lidské zkušenosti prostřednictvím své mistrné prózy. Jeho dílo, které často překračuje tradiční žánrové konvence, se ponořuje do témat identity, rasy a sociální struktury s pronikavým vhledem. Delanyho styl se vyznačuje bohatou jazykovou vrstevnatostí a hloubkou, která čtenáře vybízí k zamyšlení nad světem kolem nás. Prostřednictvím svých inovativních příběhů nabízí jedinečnou perspektivu na lidskou psychiku a společnost.







Spisovatel, kritik, editor. Už ve dvanácti letech skládal houslové koncerty, později se jeho zájem obrátil k literatuře. V devatenácti vydal první román, postkatastrofický příběh The Jewels of Aptor (Aptorské klenoty, 1962). D. próza se vyznačuje stylistickou vytříbeností, poetičností, barvitou drobnokresbou, často se v ní setkáváme se symbolikou. Zápletky většiny jeho příběhů jsou založeny na motivu pátrání, přičemž za konkrétním cílem se často skrývá hledání hlubšího, filozofického významu. To se projevilo např. v románu The Ballad of Beta-2 (Balada o Betě 2, 1962) o generační kosmické lodi. D. zájem o mytologii a o lingvistiku našel uplatnění v románu Babel 17 (Babylón 17, 1966), oceněném Nebulou. Pokus básnířky o rozluštění neznámého jazyka mimozemšťanů ústí v poselství, že řeč je jedním z určujících atributů našeho vnímání reality. Nebulou byl odměněn i D. román The Einstein Intersection (Einsteinova křižovatka, 1967), v němž se mimozemšťané, kteří osídlili Zemi, snaží z nalezených pozůstatků zrekonstruovat – a převzít (!) – kulturu dávno vyhynulého lidstva. Třetí a čtvrtou Nebulu získal D. za povídky Aye, and Gomorrah (Ano, a Gomora – otištěno v Ellisonově antologii Nebezpečné vize, 1967) a Time Considered As a Helix of Semi-Precious Stones (Čas viděný jako spirála polodrahokamů, 1969), jež mu vynesla rovněž Huga. K postkatastrofickému námětu, jímž svou tvorbu začal, se vrátil znovu románem Dhalgren (1974). D. je považován za jednoho z nejvýznamnějších am. představitelů Nové vlny v SF, na jejímž formování se podílel nejen autorsky, ale i jako kritik a (spolu se svou manželkou) jako editor série antologií Quark (1970–1971), v jejíchž čtyřech dílech poskytl prostor hlavně experimentální SF próze. Z autorovy vlastní produkce z novější doby stojí za zaznamenání příběhy o planetě Nevèryön, rozvíjené v povídkách a v sérii románů, počínající Flight from Nevèryön (Útěk z Nevèryönu, 1985). Č. vyšla D. noveleta We, in Some Strange Power’s Employ, Move on a Rigorous Line (My, sloužící jakési zvláštní síle, postupujeme nemilosrdně dál; č. in: SL 1986/3) a román Nova (1968; č. 1994).