Knihobot

Jiří Voskovec

    19. červen 1905 – 1. červenec 1981

    Jiří Voskovec, rozený Jiří Wachsmann (19. června 1905 Sázava – 1. července 1981 Pearblossom, Spojené státy americké), byl česko-americký herec, spisovatel, dramatik a textař nerozlučně spojený s Janem Werichem a Jaroslavem Ježkem. Pracovali spolu ve 20. a 30. letech 20. století v Osvobozeném divadle.

    Jiří Voskovec
    Klobouk ve křoví
    Kat a blázen
    Hry Osvobozeného divadla
    Korespondence III. díl : Jiří Voskovec & Jan Werich
    Korespondence I
    Korespondence II : Jiří Voskovec & Jan Werich
    • Werichovo zdraví se zhoršuje a Voskovce stále více vyčerpává existenční boj. V dobách, kdy Werich jde z jedné nemocnice do druhé, přibývá dopisů Werichovy ženy Zdenky a také Voskovcových dopisů, adresovaných Zdence, určených však nejen pro ni, nýbrž i pro jejího muže a leckdy i pro jejich dceru Janu. A tak oba přátele trpí každý jiným způsobem, při tom však neztrácejí smysl pro humor. Druhý svazek korespondence tvůrců Osvobozeného divadla poodhaluje roušku nad jejich uměleckým i osobním životem v 60. letech minulého století, přibližuje jejich plány i zmařené naděje, názory na nastupující uměleckou generaci. V dnešní době esemesek a emailů představuje Voskovcův a Werichův listář také rehabilitaci dopisu jako literárního útvaru. Jejich dopisy i nadále oslňují jako nádherná literatura, plná hluboké moudrosti, baví svým klaunstvím a zároveň dojímají smutkem exilu vnitřního i vnějšího. Jsou nejen důležitým dokumentem těžkého údobí českých dějin, ale i významným obohacením české literatury. Drruhý svazek zahrnuje období let 1963 až 1968.

      Korespondence II : Jiří Voskovec & Jan Werich
    • Třísvazkový projekt dosud nepublikované korespondence V+W, uložené v americkém Bostonu, je společným dílem nakladatelství Akropolis a Nadace Jana a Medy Mládkových. Vzájemné listy legendárních tvůrců Osvobozeného divadla, jejichž cesty se po únoru 1948 rozdělily, je strhujícím svědectvím nejen jejich originality a umělecké zralosti, ale současně odhaluje i osudy těchto významných osobností v bipolárním světě, plném železných opon a studených válek (z dopisů je zřejmé, že oba své listy chápali jako součást svých literárních plánů a že počítali s jejich pozdějším publikováním). První svazek korespondence, edičně připravený prof. Ladislavem Matějkou, zahrnuje období 1945 - 1962, korespondence z dalších let bude zahrnuta ve druhém a třetím dílu. Knihu doplňují i některé méně známé fotografie z působení V+W na opačných koncích světa.

      Korespondence I
    • Závěrečný díl třísvazkového projektu dosud nepublikované korespondence V+W, který je strhujícím svědectvím nejen jejich originality a umělecké zralosti, ale současně odhaluje i osudy těchto významných osobností v bipolárním světě.

      Korespondence III. díl : Jiří Voskovec & Jan Werich
    • Hry Osvobozeného divadla

      • 633 stránek
      • 23 hodin čtení
      4,6(27)Ohodnotit

      Knížka her Jiřího Voskovce a Jana Wericha navazuje na třísvazkový výbor Hry Osvobozeného divadla, vydaný nakladatelstvím Československý spisovatel v letech 1980 - 1985. Z éry Osvobozeného divadla přináší tři díla: Líčení se odročuje, Sever proti Jihu a nikdy nehranou hru Hlava proti Mihuli. Z poválečné autorské spolupráce vychází text muzikálu Divotvorný hrnec. Autorem dvou zbývajících her Teta z Bruselu a Falstaffovo babí léto je už pouze Jan Werich.

      Hry Osvobozeného divadla
    • Kat a blázen je divadelní hra autorů Jana Wericha a Jiřího Voskovce s hudbou Jaroslava Ježka, uvedená v Osvobozeném divadle v roce 1934. Hra získala podtitul satirická fantazie o deseti obrazech. Ve své předmluvě k této hře napsali Werich a Voskovec, že by radši psali pro své divadlo "divoké fantazie, bláznivé frašky a absurdní pohádky". Proč? Jelikož správné divadlo má diváky odvést na míle daleko od šedé skutečnosti do časoprostoru nereálného, absolutně vymyšleného a nesmyslného. Jenže jelikož se psal rok 1934 a skutečnost kolem nich nebyla šedá a obyčejná, ale stala se "strašlivou konkurentkou tohoto ideálního divadla", rozhodli se nezůstat k ní chladnými, ale naopak na ni reagovat. Od poetismu přešla tvorba Osvobozeného divadla k satirické, ostře společensky zaměřené tvorbě, která měla reagovat na to, co se právě děje: Adolf Hitler v Německu uchvátil moc a začal se zbavovat svých odpůrců těmi nejkrutějšími cestami. Nezaměstnanost rostla a hospodářská krize byla v plném květu.

      Kat a blázen
    • V knize jsou poprvé uveřejněny dopisy Jiřího Voskovce rodině do Prahy z prvního (1939 - 1946) i z druhého (1950 - 1981) exilu v Americe a z krátkého mezidobí ve Francii (1948 - 1949) spolu s rozsáhlou vzpomínkovou črtou "Z rodinné kroniky" od Voskovcovy neteře Adrieny Borovičkové, adresátky dopisů z let 1956 - 1980.

      Voskovec & Wachsmanni. Z rodinné kroniky a dopisů
    • Želva, o které se nikdo nezmiňuje

      • 107 stránek
      • 4 hodiny čtení
      5,0(2)Ohodnotit

      Souborné básnické dílo Jiřího Voskovce vznikalo ve 30. letech v Československu, kdy byl Voskovec aktivním členem Devětsilu, dále za studií ve Francii a později ve Spojených státech. Voskovec kladl důraz na výpravnou stránku a některé básně psal ve formě kaligramů a poetistických obrazců.

      Želva, o které se nikdo nezmiňuje